Poznańscy studenci analizowali wyzwania rynku energii
Tajemnice mechanizmów rynku energii poznawali studenci poznańskich uczelni, którzy zmierzyli się w konkursie o nagrodę Prezesa Enei. Najlepszy okazał się zespół z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, który przeprowadził trudne analizy dotyczące kształtowania cen energii i błyskotliwie zaprezentował efekty swojej pracy.
Konkurs „Modelowanie rynku Energii” został zorganizowany wspólnie przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, który gościł uczestników oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Partnerem Strategicznym konkursu była Enea. Z kolei o przygotowanie merytoryczne konkursu zadbała Enea Trading, specjalizująca się w handlu energią elektryczną, gazem ziemnym, prawami majątkowymi i uprawnieniami do emisji CO2.
We wczorajszym konkursie wzięło udział 10 kilkuosobowych zespołów. Wielogodzinne zmagania z zadaniem konkursowym zostały zwieńczone uroczystym podsumowaniem. Trzy najlepsze zespoły otrzymały atrakcyjne nagrody pieniężne.
Zwyciężył zespół studentów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w składzie Magdalena Kłosowska, Dariusz Ratajczyk i Paulina Zięba. Uznanie jury zyskały nie tylko poziom i jakość przeprowadzonych analiz, ale również forma ich prezentacji. Drugie i trzecie miejsce zajęły zespoły z Uniwersytetu Ekonomicznego.
Konkurs pokazał, że świat nauki i branża energetyczna z powodzeniem mogą zjednoczyć swoje siły, by pokazać jak skomplikowane mechanizmy kształtują dynamicznie zmieniający się rynek energii, ale również jak ciekawa i trudna jest praca analityka.
Prezes Enei Mirosław Kowalik podkreślał obopólne korzyści płynące ze współpracy uczelni i biznesu.
– Bardzo cenimy współpracę z uczelniami wyższymi. Warto budować długotrwałe relacje, realizować wspólne projekty i inwestować w wiedzę studentów. Będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy, z korzyścią dla gospodarki polskiej i takich firm jak Enea. Obecnie na rynku wygrywają firmy i organizacje, które opierają swoją strategię i działanie na wiedzy. Klub Partnera Uniwersytetu Ekonomicznego, w którym Enea uczestniczy, jest dobrą platformą do budowania długotrwałej relacji ze środowiskiem naukowym i studenckim. Dostrzegamy duży potencjał i perspektywy w tej współpracy, a tegoroczny, dobrze przygotowany konkurs jest tego najlepszym przykładem – powiedział Mirosław Kowalik, prezes Enei.
Po zaangażowaniu, zaciętej rywalizacji i wysokim poziomie prac, można mieć nadzieję, że w konkursie wzięli udział potencjalni analitycy i eksperci, którzy zwiążą swoją przyszłość z branżą energetyczną.
– Dla nas, jako spółki tradingowej aktywnie działającej na rynkach energii i gazu zarówno w Polsce, jak i zagranicą, kluczowa jest możliwość pozyskiwania wysoko wykwalifikowanej kadry – podkreślał Dawid Klimczak, prezes Enei Trading. - Konkurs daje szansę zainteresować tajnikami rynku energii przyszłych ekspertów w tej dziedzinie. Razem z uczelniami pracujemy również przy programach stażowych. Jako firma, która działania innowacyjne ma wpisane w swoją codzienną pracę, jesteśmy nastawieni na budowę polskiego potencjału technologicznego i intelektualnego – dodał Dawid Klimczak.
Zadanie konkursowe było prawdziwym wyzwaniem. Wymagało przeprowadzenia analiz związanych ze specyfiką produkcji energii przez elektrownie wiatrowe i jej oddziaływania na ceny energii elektrycznej na rynku SPOT. Uczestnicy przeprowadzali analizy na podstawie przygotowanych, zaawansowanych danych. Wyniki analiz zostały przedstawione w formie prezentacji, która również była oceniania przez jury konkursu.
Prof. dr hab. Małgorzata Doman z Uniwersytetu Ekonomicznego nie kryła zadowolenia z postawy studentów obydwu uczelni i efektów ich prac. – Konkurs daje szansę studentom na poznanie ciekawego rynku, zmierzenie się z zadaniem z praktyki opartym na rzeczywistych danych dotyczących produkcji energii ze źródeł wiatrowych, ale także na nawiązanie nowych kontaktów i zawarcie nowych przyjaźni. Cieszymy się bardzo ze współpracy z Enea Trading także dlatego, że pracuje tam wielu naszych absolwentów – przekazała prof. Małgorzata Doman.
Z kolei prof. dr. hab. Ryszard Doman z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza podkreślał, że modelowanie cen na giełdzie energii jest dość skomplikowane ze względu na specyficzne własności tych cen. – Studenci Wydziałów Informatyki i Gospodarki Elektronicznej UEP oraz Wydziału Matematyki i Informatyki UAM zdobywają w trakcie studiów wiedzę i umiejętności, które są użyteczne przy rozwiązywaniu tego typu problemów – stwierdził prof. Ryszard Doman.
„Modelowanie rynku energii” było już drugą edycją konkursu organizowanego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu przy współpracy partnerskiej i merytorycznej Enei. W tym roku dołączył w roli organizatora Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Powodzenie kolejnej edycji sprawiło, że organizatorzy i partnerzy planują kolejne tego typu wspólne przedsięwzięcie w przyszłości.
Enea to renomowany sprzedawca, dystrybutor i producent energii elektrycznej oraz cieplnej. Odpowiada za bezpieczne dostawy energii do 2,5 mln Klientów. Sieci Enei pokrywają 20 proc. kraju, w skład Grupy wchodzi także największa polska elektrownia na węgiel kamienny – Elektrownia Kozienice. Lubelski Węgiel Bogdanka to z kolei najbardziej efektywne przedsiębiorstwo górnicze w Polsce. Enea jest głównym odbiorcą produktów kopalni, a Bogdanka to największy dostawca węgla dla aktywów wytwórczych koncernu. Obie firmy są notowane na warszawskiej giełdzie. Jesienią 2015 r. Grupa Enea stała się właścicielem łącznie 66 proc. akcji LW Bogdanka.
Enea Trading jest spółką z Grupy Enea. Posiada kompetencje w zakresie handlu energią elektryczną, gazem ziemnym, prawami majątkowymi, uprawnieniami do emisji CO2, węglem oraz biomasą. Enea Trading pozyskuje dla Grupy Enea energię elektryczną oraz podstawowe paliwa produkcyjne, a także zarządza portfelami Enei S.A., Enei Wytwarzanie i Enei Operator. Opracowuje również strategię działań biznesowych na hurtowym rynku energii, pozostając wciąż aktywna na wielu rynkach branży energetycznej. Dodatkowo pełni rolę Animatora Rynku na Towarowej Giełdzie Energii, jak również aktywnie działa na giełdach EEX oraz EPEX SPOT.
Źródło i fot.: Enea