Grupa TAURON przeznaczy 250 mln zł na rozwój sieci ciepłowniczej
Grupa TAURON przeznaczy 250 mln zł na rozwój sieci ciepłowniczych i przyłączanie do nich nowych odbiorców – zadeklarował we wtorek prezes grupy Filip Grzegorczyk. Upowszechnienie tzw. ciepła sieciowego na być jednym ze sposobów na poprawę jakości powietrza.
![Grupa TAURON przeznaczy 250 mln zł na rozwój sieci ciepłowniczej Grupa TAURON przeznaczy 250 mln zł na rozwój sieci ciepłowniczej](Resources/../Resources/ar/36501/36517/1498415047d44c74.jpg)
We wtorek na katowickim rynku, Tauron, we współpracy ze strażą pożarną, środowiskiem kominiarzy oraz samorządem Katowic, zainaugurował program edukacyjno-ekologiczny „Oddychaj powietrzem”, ukierunkowany na walkę ze smogiem oraz promujący m.in. ekologiczne i bezpieczne sposoby ogrzewania.
„To nie jest akcja eventowa, to jest cały program +Oddychaj powietrzem+, w który jako Tauron chcemy zaangażować się w aglomeracji śląskiej. Chcemy przekonywać do ciepła systemowego - 250 mln zł chcemy przeznaczyć na ciepło systemowe po to, byśmy mogli oddychać lepszym powietrzem” – mówił Grzegorczyk.
Prezes ocenił, że współczesne technologie produkcji prądu i ciepła z węgla są ekologiczne i dostosowane do wymogów środowiskowych. „Ciepło podawane w ramach systemów ciepłowniczych podlega bardzo rygorystycznym przepisom środowiskowym – dlatego ma to charakter ekologiczny” – powiedział prezes, przekonując, iż rozwój sieci ciepłowniczej to skuteczna metoda walki z zanieczyszczeniem powietrza.
Eksperci wskazują, że przyczyną smogu w Polsce jest w 80 proc. tzw. niska emisja, czyli spaliny pochodzące z kotłów i pieców na paliwa stałe w gospodarstwach domowych. Sytuację pogarsza spalanie złej jakości węgla w urządzeniach niespełniających żadnych norm emisji spalin. Według przedstawicieli grupy Tauron, sposobem na wyeliminowanie problemu smogu jest zmiana ogrzewania na ekologiczne.
„Chodzi przede wszystkim o to, żeby ludzie mieli świadomość, że mogą być ogrzewani taniej i lepiej, a także bezpiecznie dla siebie. To jest nasz cel” – powiedział Grzegorczyk, przybliżając cele rozpoczętej we wtorek kampanii.
Częścią akcji ma być m.in. portal internetowy o problematyce antysmogowej oraz cykliczne wydarzenia organizowane w różnych miastach – na początku kwietnia kampania zawita do Krakowa. Przewidziano m.in. gry i zabawy edukacyjne, pogadanki na temat przyczyn powstawania i możliwości walki ze smogiem, a także np. bezpłatne badania spirometryczne. W ramach kampanii strażacy i kominiarze rozdają również czujniki tlenku węgla.
W grudniu ubiegłego roku, należąca do grupy Tauron, spółka Tauron Ciepło złożyła wnioski o unijne dofinansowanie swojego Programu Likwidacji Niskiej Emisji w aglomeracji śląsko-dąbrowskiej. Łącznie w ramach tego programu spółka planuje przyłączyć ponad 180 megawatów mocy cieplnej do 2022 r. Eksperci wyliczyli, że w perspektywie oznacza to roczną redukcję emisji dwutlenku węgla o ok. 52 tys. ton oraz emisję pyłów mniejszą o ok. 250 ton.
(PAP)
Fot. ilustracyjne: 123rf