Partner serwisu
07 grudnia 2022

Czemu kryzys energetyczny nie wywołał boomu na OZE?

Kategoria: Aktualności

Dla 67% polskich firm wzrost kosztów energii elektrycznej to problem. Dla co czwartego przedsiębiorcy prąd jest tym towarem, którego podrożenie najbardziej utrudniło działalność firmy w ostatnim czasie. I choć w takiej sytuacji najprostszym rozwiązaniem wydaje się być przestawienie firmy na alternatywne źródła energii, jakimi są OZE, to przedsiębiorcy podchodzą do tego ostrożnie.

Czemu kryzys energetyczny nie wywołał boomu na OZE?

Aż 76,4% ankietowanych przedsiębiorców deklaruje pogorszenie swojej sytuacji, co dokumentują między innymi wyniki najnowszego badania¹ Fundacji Firm Rodzinnych. W takim wypadku biznes szuka oszczędności i sposobów na niższe wydatki, zwłaszcza w zakresie kosztów stałych, a do takich zalicza się koszt nośników energii.


Przy obecnie galopujących cenach prądu przestawienie się na ten pozyskiwany z OZE wydaje się być logicznym wyjściem. Szczególnie, że nie chodzi tylko o bezpieczeństwo finansowe, lecz i biznesowe firm. Jak pokazało wspomniane badanie aż dla 67% polskich przedsiębiorstw rodzinnych wzrost kosztów energii jest problemem. Prąd jest też wskazywany jako ten produkt w koszyku zakupów, którego wzrost ceny widocznie utrudnił prowadzenie działalności. Tymczasem korzystanie z odnawialnych źródeł energii, takich jak słońce, wiatr czy woda jest drogą do oszczędności, niezależności od dostawców prądu i zyskania poczucia energetycznego bezpieczeństwa.  


Jednak na pytanie „Czy użytkują Państwo instalacje odnawialnych źródeł energii (OZE)?” twierdząco odpowiedziała tylko połowa ankietowanych firm. Z jakich powodów nie zdecydowały się na to pozostałe? Wśród czynników, dla których firmy nie podjęły inwestycji w OZE wskazano: przewidywany brak zwrotu zainwestowanego kapitału (31%), brak odpowiedniego programu dofinansowań (22%) i brak środków finansowych (19%). Jako kolejne powody zaznaczano: fakt wynajmowania lokali/budynków (18%), brak przydatności tego typu inwestycji (15%) oraz niezrozumiałe regulacje prawne (13%).


Są jednak przedsiębiorstwa, które mimo wspomnianych barier sięgają po prąd z OZE.

– Energooszczędny sklep, to zbiór rozwiązań w zakresie oszczędności energii elektrycznej i energii cieplnej, jakie proponujemy przedsiębiorcom zrzeszonym w naszej sieci – mówi Tomasz Baranowski z Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. – Promujemy m.in. zakładanie instalacji fotowoltaicznych i pokazujemy, jak rozwiązania OZE realnie zmniejszają koszty funkcjonowania sklepu. Zachęcamy do tego także za pomocą rankingu „Eko lider Lewiatana”, w którym wyróżniamy placówki najlepsze w zakresie energooszczędności. Ranking cieszy się powodzeniem, działa motywująco, dlatego planujemy kolejną edycję. Chcemy też zwracać uwagę przedsiębiorców, że można, a wręcz trzeba, prowadzić ekologicznie odpowiedzialny sklep – dodaje Baranowski.

Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ