Partner serwisu
26 września 2023

Około 20 proc. treści dotyczących energetyki w polskim internecie to dezinformacja. Branża postanowiła zareagować

Kategoria: Aktualności

Jak pokazuje analiza zlecona przez PTEZ, fake newsy i działania dezinformacyjne dotyczą zwłaszcza tematów związanych z węglem i gazem, energetyką jądrową, cenami energii, zyskami firm energetycznych i założeniami polityki klimatycznej. W publicznej debacie często można się spotkać z przekłamaniami dotyczącymi np. negatywnego wpływu elektrowni jądrowych na otoczenie czy bezpieczeństwa osób mieszkających w pobliżu turbin wiatrowych.

Walka z tymi nieprawdziwymi informacjami jest tym trudniejsza, że całość procesów związanych z funkcjonowaniem sektora energetycznego jest bardzo złożona, jest wiele uwarunkowań, które mają wpływ na jego kształt – mówi Dorota Jeziorowska.

W odpowiedzi na mnożące się fake newsy dotyczące sektora energetycznego i rynku energii Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych zainicjowało właśnie ogólnopolską kampanię edukacyjną pt. „Energia naprawdę”. Jej głównym założeniem jest edukowanie Polaków, wyjaśnianie trudnych i podatnych na przekłamanie kwestii oraz zwiększanie poziomu wiedzy na temat funkcjonowania elektroenergetyki i ciepłownictwa. Jednym z założeń kampanii jest też doraźne reagowanie na fake newsy pojawiające się w internecie, mediach tradycyjnych i dyskusji publicznej.

Walka z fake newsami w obszarze energetyki jest bardzo ważna. Dotychczas robiliśmy to indywidualnie, reagując na bieżąco – jako organizacje branżowe czy spółki energetyczne – mówi dyrektorka PTEZ. – W ramach naszej kampanii „Energia naprawdę” planujemy szereg działań. Będziemy zaangażowani w mediach takich jak TikTok, Twitter oraz LinkedIn, a poprzez naszą stronę internetową i bloga chcemy szeroko promować treści związane z energetyką. Mamy nadzieję, że uda nam się odczarować jak najwięcej zagadnień związanych z tym sektorem. Będziemy też dementować fake newsy w social mediach i na bieżąco rozpracowywać nieprawdziwe informacje, które są dostępne w sieci – w tym również te, które zostaną nam zgłoszone poprzez naszą stronę internetową, do czego gorąco zachęcamy.

Strona internetowa kampanii energianaprawde.pl jest narzędziem służącym do odróżniania prawdziwych, rzetelnych informacji od fake newsów, od celowej dezinformacji czy po prostu nieprawdy powielanej w sposób nieświadomy. Tam każdy może wkleić link do informacji, która go interesuje, i osoby kompetentne, eksperci z branży będą w stanie tę informację zweryfikować – dodaje Maciej Maciejowski. – Warto też generalnie, użytkując internet i media społecznościowe, zwracać uwagę na to, skąd pochodzą treści, które powielamy i podajemy dalej. Często te fałszywe konta w mediach społecznościowych już na pierwszy rzut oka wydają się podejrzane, mają jakieś dziwne, zdawkowe opisy, fałszywe zdjęcia wklejane z internetu. Aktywują się w przełomowych momentach politycznych czy geopolitycznych i to właśnie jest charakterystyczne dla celowej dezinformacji.

źródło: newseria.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ