Karkonoski ekotransport zasilany z sieci ECO Jelenia Góra
Po ulicach Jeleniej Góry jeździ już 20 autobusów elektrycznych. Autobusy zakupione przez Miasto Jelenia Góra zasiliły tabor Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.
Jak podkreśla Agata Buśko Prezes Zarządu MZK Jelenia Góra wyjazd tych ekologicznych autobusów na ulice miasta nie byłby możliwy bez ECO Jelenia Góra.
- Zanim autobusy zostały kupione wystąpiliśmy o pierwsze warunki przyłączenia do firmy, która wówczas była dostawcą energii elektrycznej dla MZK – tłumaczy Agata Buśko – w otrzymanej odpowiedzi zostaliśmy jednak zobowiązani do wykonania niezwykle kosztownych inwestycji. Wcześniej badaliśmy możliwości wprowadzenia do taboru autobusów na paliwo gazowe, ale rozbiliśmy się o ten sam problem – koszty inwestycyjne związane z rozbudową infrastruktury paliwowej. Ustawa o elektromobilności zobowiązuje nas jednak do tego, aby do 2028 roku tabor w 30% był zeroemisyjny, więc znaleźliśmy się w krytycznej sytuacji.
MZK rozpoczęło również rozmowy z ECO Jelenia Góra, która na terenie miasta ma własną sieć dystrybucyjną energii elektrycznej i w 2022 roku stronom udało się osiągnąć porozumienie.
- ECO Jelenia Góra jest zarówno producentem, jak i dystrybutorem energii elektrycznej – mówi Katarzyna Graboś Prezes Zarządu ECO Jelenia Góra – jesteśmy otwarci na nowych klientów w obszarze naszej działalności, dlatego zbudowaliśmy stację rozdzielczą 20 kV i sieć dystrybucyjną od elektrociepłowni przy ul. Karola Miarki 31 do zajezdni MZK przy ul. Wolności 142 o długości ponad 1,2 km.
- Warunki przyłączenia od ECO Jelenia Góra otrzymaliśmy w marcu 2022 roku i to było dla nas zielone światło do rozpoczęcia procesu zakupów autobusów elektrycznych – mówi Agata Buśko.
Całkowity koszt projektu, który jest pierwszym krokiem do zeroemisyjnego transportu publicznego w Jeleniej Górze, został oszacowany na 77 mln zł, z czego dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozyskane przez Miasto Jelenia Góra w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” wyniosło ponad 47 mln zł.
Miasto wyposażyło MZK w autobusy oraz w stacje do ich ładowania. 10 dwustanowiskowych ładowarek stanęło na terenie bazy MZK.
- Podeszliśmy do rozbudowy naszej sieci dystrybucyjnej z perspektywy długoterminowej. Pierwsze 10 autobusów elektrycznych zasilanych było już w listopadzie 2023 roku, a już dziś tabor został powiększony o kolejne 10 autobusów. W najbliższym czasie pojawi się kolejne 8 – mówi Katarzyna Graboś – nowo wybudowana sieć pozwala na wykonanie usługi dystrybucji energii elektrycznej do ładowania jeszcze większej liczby autobusów.
- Dzięki współpracy z ECO Jelenia Góra w naszym mieście mógł zafunkcjonować ekotransport – podsumowuje Michał Palewicz, Członek Zarządu MZK Jelenia Góra – dostawę autobusów udało się idealnie zgrać w czasie z uruchomieniem dostawy energii elektrycznej do ładowarek.
Od listopada 2023 roku pasażerowie MZK Jelenia Góra podróżują elektrycznymi autobusami firmy Yutong E12, dysponującymi bezkobaltowymi bateriami o wysokiej sprawności, które wraz z systemem odzyskiwania energii pozwalają pokonać na jednym ładowaniu nawet 350 - 400 kilometrów w regularnej eksploatacji. Oznacza to, że zasięg autobusów pozwoli na obsługę kursów przez cały dzień. Ładowanie odbywa się głównie nocą i trwa około 5 godzin.
Tabor MZK Jelenia Góra przejeżdża rocznie ponad 4,2 mln km. Flota liczy 82 autobusy. Po realizacji ostatniej dostawy autobusów elektrycznych będą one stanowić ponad 40% składu taboru MZK Jelenia Góra.
Komentarze