Prezes URE ogłasza harmonogram przeprowadzenia aukcji na sprzedaż energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w 2025 r. Na sprzedaż energii przeznaczono ponad 31 mld zł
W myśl uzgodnionego z Ministrem Klimatu i Środowiska harmonogramu aukcji na sprzedaż energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych tegoroczne sesje aukcyjne rozpoczną się we wtorek 1 lipca i zakończą w środę 9 lipca. W ramach siedmiu zaplanowanych aukcji na sprzedaż trafi łącznie 75,9 TWh zielonej energii o maksymalnej wartości nieco ponad 31 mld zł.

Jako pierwsze – 1 i 2 lipca – przewidziano sesje dla instalacji wykorzystujących: biogaz składowiskowy, biogaz z oczyszczalni ścieków oraz inny biogaz, dla dedykowanych instalacji spalania biomasy, układów hybrydowych, instalacji termicznego przekształcania odpadów, w tym w wysokosprawnej kogeneracji, a także dla dedykowanych instalacji spalania wielopaliwowego.
W trzecim dniu aukcji – 3 lipca – do aukcji będą mogli przystąpić wytwórcy energii elektrycznej wykorzystujący wyłącznie biogaz rolniczy, w tym w wysokosprawnej kogeneracji, w instalacjach o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW.
Na 4 i 7 lipca zaplanowano aukcje dedykowane źródłom wykorzystującym hydroenergię, biopłyny i geotermię, w koszykach o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW i powyżej 1 MW.
Wzorem lat ubiegłych ostatnie sesje będą przeznaczone dla fotowoltaiki i lądowych instalacji wiatrowych i zostaną przeprowadzone w dwóch koszykach (o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW i powyżej 1 MW) w dniach 8 oraz 9 lipca.
Ogłoszenie harmonogramu aukcji nie jest równoznaczne z ogłoszeniem aukcji (zgodnie z wymogami ustawy o odnawialnych źródłach energii ogłoszenie każdej z sesji aukcji zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej URE. Niemniej jednak możliwość aplikowania o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji nie jest od tego uzależniona, a podmioty zainteresowane udziałem w aukcyjnym systemie wsparcia mogą składać dokumenty niezbędne do prekwalifikacji w ciągu całego roku. Mając na uwadze, że zagwarantowanie możliwości uczestnictwa w aukcji z odpowiednim wyprzedzeniem leży w interesie Wytwórców, zachęcamy do jak najszybszego składania wniosków, jak tylko Wytwórca będzie miał komplet niezbędnych dokumentów.
Poniżej kalendarz tegorocznych sesji w podziale na poszczególne koszyki aukcyjne.
* disb - dedykowana instalacja spalania biomasy; itpo - instalacja termicznego przekształcania odpadów; disw - dedykowana instalacja spalania wielopaliwowego.
Aukcje w 2025 r. będą przeznaczone wyłącznie dla instalacji tzw. nowych, co wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 września 2022 r. w sprawie maksymalnych ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w poszczególnych następujących po sobie latach kalendarzowych 2022-2027.
Przedsiębiorca mający zamiar wziąć udział w aukcji OZE zobligowany jest do zarejestrowania konta w Internetowej Platformie Aukcyjnej (IPA) i złożenia za jej pośrednictwem wniosku o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji. Zakres danych i dokumentów wymaganych do wniosku określa art. 75 ustawy OZE.
Zasady składania i rozpatrywania wniosków
Zgodnie z ustawą OZE, wnioski o dopuszczenie do udziału w aukcjach muszą spełniać określone wymogi, aby mogły zostać rozpatrzone. Zasady składania i rozpatrywania wniosków o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w aukcji OZE przedstawiono w komunikacie z 13 października 2023 r.
Jak złożyć ponowny wniosek
Aby ponownie uzyskać zaświadczenie o dopuszczeniu do aukcji dla instalacji odnawialnego źródła energii, dla której zostało już wydane zaświadczenie, ale straciło ono ważność lub po dacie wydania zaświadczenia nastąpiła zmiana stanu faktycznego lub prawnego, należy ponownie wystąpić do Prezesa URE z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji dla tej instalacji. W przypadku wysyłania kolejnego wniosku dla tej samej instalacji należy użyć funkcji "Złóż ponownie wniosek":
- przycisk "Złóż ponownie wniosek", dostępny jest w zakładce "LISTA WNIOSKÓW" przy pierwotnym wniosku wysłanym dla danej instalacji, a także w zakładce "MOJE INSTALACJE" po rozwinięciu danych danej instalacji;
- formularz ponownego wniosku zostanie automatycznie uzupełniony o dotychczasowe dane instalacji (z możliwością ich edycji);
- wszelkie zmiany dotyczące stanu faktycznego lub prawnego instalacji (np. aneksy do umowy przyłączeniowej, zmiany lokalizacji, mocy itp.) powinny być opisane i udokumentowane. Do wniosku należy dołączyć odpowiednie dokumenty, takie jak aneksy do umowy przyłączeniowej, zamienne pozwolenie na budowę czy dziennik budowy;
- jeżeli stan faktyczny i prawny instalacji OZE od czasu wydania wcześniejszego zaświadczenia nie uległ zmianie, w treści wniosku należy zawrzeć prośbę o wykorzystanie dokumentacji zgromadzonej przez organ w trakcie pierwotnego postępowania administracyjnego (i kolejnych – jeżeli były) o ile nadal zachowuje ona aktualność oraz oświadczenie, że stan faktyczny i prawny planowanej instalacji nie uległ zmianie;
- ponowny wniosek wymaga uiszczenia opłaty skarbowej z tytułu wydania zaświadczenia.
Termin wydania zaświadczenia
Prezes URE ma obowiązek wydać zaświadczenie o dopuszczeniu do aukcji lub odmówić jego wydania w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o wydanie tego zaświadczenia.
Komentarze