AGH pomoże w walce ze smogiem
Gmina Miejska Kraków oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie podpisały porozumienie w sprawie współdziałania w zakresie ochrony powietrza w mieście. – Kraków pozyskuje kolejnych sojuszników w walce ze smogiem, bo to problem, który powinien jednoczyć, a nie dzielić – komentował prezydent Jacek Majchrowski.
Ten problem nie ma granic
– Kraków nie jest jedynym miastem, które ma problem z jakością powietrza. Jest za to jednym z niewielu, gdzie tak zdecydowanie walczy się ze smogiem – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Zaznaczył, że ten problem nie ma granic, dlatego, by poprawić stan krakowskiego powietrza potrzebne jest współdziałanie różnych instytucji i organizacji. – Tym bardziej cieszę się, że w walkę o lepsze powietrze jeszcze mocniej niż dotychczas angażuje się krakowska AGH i zespół profesora Mazura, który już obecnie przewodniczy Radzie ds. Ochrony Powietrza. Jestem przekonany, że propozycje wypracowane w ramach współpracy przyczynią się do jeszcze lepszej walki ze smogiem – dodał.
Co zrobi AGH?
W ramach podpisanego 25 listopada porozumienia Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie pomoże w określeniu właściwości fizykochemicznych pyłów emitowanych na terenie Krakowa. Opracowany ma też zostać model, pokazujący jak zanieczyszczenia rozprzestrzeniają się po mieście, jakie są ich główne kierunki pochodzenia. Dokument odnosi się też do przyjętych w Krakowie programów: ograniczania niskiej emisji oraz gospodarki niskoemisyjnej. Naukowcy z AGH pomogą przygotować ocenę wdrażania pierwszego z programów, przygotują również modelowe rozwiązania w zakresie gospodarki niskoemisyjnej, na którą składa się głównie ograniczenie emisji dwutlenku węgla i pyłów.
Rekordowy rok, jeśli chodzi o likwidację pieców węglowych
Przypomnijmy: ten rok będzie rekordowy pod względem likwidacji pieców węglowych. Do 20 października przyjęto 2 521 wniosków dotyczących likwidacji 3 283 pieców i 1 559 kotłowni na paliwo stałe. Wnioski opiewają na kwotę 69 mln zł. Dla porównania, w latach 2012-2013 zlikwidowano 1975 pieców i 271 kotłowni, a wysokość dofinansowania wyniosła 17 mln zł.
W kolejnych latach pieniędzy na wymianę pieców ma być więcej. Zgodnie z planem do 2019 roku na działania w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji do dyspozycji ma być 244 mln zł.
Od 2014 roku Kraków wdrożył program dopłat do rachunków za ogrzewanie w związku z wymianą pieca węglowego na ekologiczne rozwiązania grzewcze. Do 2022 roku Miasto ma zamiar przeznaczyć na dopłaty ok. 6,4 mln zł.
Rozwój sieci
Bardzo duży nacisk kładziony jest na rozwój sieci MPEC. W latach 2011-2014 Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej podłączyło do sieci cieplnej 400 nowo budowanych obiektów oraz uruchomiło dostawy ciepłej wody użytkowej do 217 istniejących budynków. Rozbudowa sieci MPEC będzie kontynuowana. Tylko w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zgłosiliśmy projekt o wartości prawie 590 mln zł na ten cel.
Termomodernizacja
Od lat prowadzony jest też program termomodernizacji. Dotychczas udało się ocieplić niemal 40 obiektów użyteczności publicznej, głównie placówek oświatowych na kwotę około 45 mln zł. Termomodernizacja będzie kontynuowana w kolejnych latach. Do współfinansowania w ramach projektów unijnych zgłoszony został program termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, głównie placówek zdrowotnych, na kwotę ok. 56 mln zł.
Komunikacja
Walka ze smogiem to także konkretne działania komunikacyjne. Rozwijane są inteligentne systemy sterowania ruchem, które z jednej strony zapewniają priorytet dla transportu zbiorowego, z drugiej zaś sprawiają, że ruch pojazdów jest bardziej płynny.
Wszędzie, gdzie to możliwe, stosowany jest priorytet dla komunikacji zbiorowej – Kraków jest wśród liderów polskich miast jeśli chodzi o buspasy i wspólne pasy dla autobusów i tramwajów. Łącznie mamy 24 km takich udogodnień.
Kolejne z działań na rzecz ograniczenia smogu warto wymienić rozbudowę sieci tramwajowej. W ostatnich latach wybudowano linię tramwajową do Małego Płaszowa i na Ruczaj, do pętli Czerwone Maki. Na finiszu są prace związane z modernizacją torowiska do placu Centralnego, a także budowa linii tramwajowej między ulicami Lipską a Wielicką z potężną estakadą na magistralą kolejową. W najbliższych latach tramwaj dojedzie do Górki Narodowej, do Mistrzejowic (wzdłuż ulicy Meissnera i Dobrego Pasterza), a także połączy ulice Witosa i Zakopiańską.
Systematycznie wymieniany jest tabor autobusowy komunikacji miejskiej. Krakowski tabor tramwajowy należy do najnowocześniejszych w kraju, jest też 105 autobusów spełniających najbardziej rygorystyczną normę Euro 6. Wreszcie w Krakowie została uruchomiona pierwsza w kraju regularna linia autobusowa, obsługiwana przez pojazdy elektryczne.
Już wkrótce tabor będzie jeszcze nowocześniejszy. W przyszłym roku w Krakowie pojawią się pierwsze z 36 nowoczesnych tramwajów PESA Krakowiak, dodatkowo MPK SA chce zrealizować projekt, w ramach którego dla Krakowa zostanie zakupionych dodatkowych 36 tramwajów oraz 10 autobusów elektrycznych.
Walka o lepsze powietrze to także zwiększenie udziału ruchu rowerowego. W okresie 2010-2013 długość ścieżek rowerowych zwiększyła się z 96,7 do 140,0 km. Drugie tyle tras rowerowych ma powstać w ciągu najbliższych czterech lat. Rozbudowany będzie też system KMKBike. Dziś to 34 stacje, ponad 30 tys. stałych użytkowników i ponad 290 tys. wypożyczeni. Docelowo, w 2018 roku w całym Krakowie powinno działać 150 wypożyczalni i 2 tys. rowerów.
źródło: krakow.pl
fot. Paweł Krawczyk/krakow.pl