Fortum: założenia strategii budowy Unii Energetycznej to dobry kierunek integracji rynku energii
W opinii Fortum, dynamicznie zachodzące zmiany ekonomiczne i klimatyczne niosą ze sobą wiele wyzwań, wymuszających opracowanie mechanizmu, który poprawi bezpieczeństwo energetyczne UE. Sektor energii powinien być postrzegany jako obszar wspólnego interesu państw oraz współzależności krajów członkowskich.

Niezbędne jest opracowanie rozwiązań na rzecz budowy wspólnej i zrównoważonej polityki energetycznej, zwłaszcza w zakresie ochrony klimatu, integracji rynku, stabilności dostaw energii oraz zapewnienia konkurencyjnych cen zarówno dla przemysłu, jak i odbiorców indywidualnych.
Wśród głównych postanowień Komisji Europejskiej dotyczących integracji rynku energii krajów członkowskich, opublikowanych 25 lutego b.r., zdaniem Fortum, na szczególną uwagę zasługują trzy zagadnienia: budowa wewnętrznego rynku energii, ambitny cel redukcji emisji gazów cieplarnianych o 40% oraz propozycja utworzenia rezerwy stabilizacyjnej (MSR).
Unia energetyczna powinna być postrzegana jako początek stopniowego procesu łączenia polityki energetycznej 28 krajów, który w rezultacie zaowocuje wypracowaniem jednej wspólnej europejskiej polityki w tym zakresie, wspieranej przez podmioty organizacyjne na poziomie Unii Europejskiej - Komisję UE, Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i Europejską Sieć Operatorów Systemów Przesyłowych Gazu (ENTSO-E /G).
Wewnętrzny rynek energii
W opinii Fortum, utworzenie wewnętrznego rynku energii, sprawnie funkcjonującego i prawidłowo zintegrowanego, byłoby w stanie zapewnić konkurencyjność europejskiej energetyce, a także stymulować wzrost bezpieczeństwa dostaw energii, na czym skorzystaliby i odbiorcy przemysłowi i indywidualni.
Redukcja emisji o 40%
Protokół Paryski (Paris Protocol Communication) przedstawiający wizję globalnego porozumienia w sprawie ocieplenia klimatu to istotny element międzynarodowych przygotowań do grudniowego szczytu klimatycznego COP21 w Paryżu. Unia Europejska postrzega redukcję emisji o co najmniej 40% jako podstawę działań, ale jest także otwarta na wspieranie swoimi organami działań krajowych. Takie posunięcie może zadziałać mobilizująco, a także przyczynić się do wypracowania bardziej globalnego systemu ustalania cen węgla. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na zobowiązanie UE dotyczące przedstawienia do połowy 2015 roku propozycji legislacyjnych, dotyczących wdrożenia polityki ramowej w zakresie energii i klimatu w perspektywie do 2030. Propozycje te powinny uwzględniać szczególnie reformę systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS).
Rezerwa stabilizacyjna (MSR – Market Stability Reserve)
Propozycja Komisji Europejskiej dotycząca rezerwy stabilizacyjnej (MSR) ma na celu stworzenie w ramach systemu ETS mechanizmu, który zlikwiduje istniejącą nadwyżkę uprawnień na rynku i doprowadzi do równowagi między popytem a podażą. Projekt rezerwy stabilizacyjnej był w ostatnim czasie przedmiotem prac Parlamentu Europejskiego. W wyniku głosowania przeprowadzonego w Komisji Ochrony Środowiska, Zdrowia i Praw Konsumentów (ENVI) w połowie lutego b.r. zaakceptowano poprawki zakładające wcześniejsze wdrożenie MSR. Proces ten zakłada wchłonięcie uprawnień z backloadingu bezpośrednio do rezerwy stabilizacyjnej przy równoczesnym zaostrzeniu mechanizmu jej działania. Takie rozwiązanie, zdaniem Fortum, to bardzo dobre posunięcie, które zapewni właściwą ochronę konkurencyjności przemysłu. Ponadto, rezerwa stabilizacyjna (MSR) w połączeniu z reformą systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) pomogą odbudować zaufanie do rynku węgla oraz dadzą mandat do planowania inwestycji niskoemisyjnych.
Źródło: Fortum
fot. freeimages.com