Partner serwisu
10 kwietnia 2015

Termowizja lotnicza w diagnostyce infrastruktury ciepłowniczej

Kategoria: Aktualności

Jedną z metod diagnostyki infrastruktury przesyłu ciepła jest termowizja. Ze względu na utrudnioną interpretację termogramów wykonanych z powierzchni ziemi elementów ciepłociągów  takich jak studzienki rewizyjne, przyłącza, kompensatory, których widok jest podobny do obrazu elementów uszkodzonych. Znacznie lepszą metodą w aspekcie interpretacji termogramów pod kątem wykrywania awarii jest termowizyja lotnicza.

Termowizja lotnicza w diagnostyce infrastruktury ciepłowniczej

Sieci ciepłownicze ze względu na swój wiek są narażone na awarie powodujące nieszczelności, których skutkiem jest zarówno spadek sprawności przesytu, straty środowiskowe, a także narażenie odbiorców ciepła systemowego na przerwy w dostawach. W dużych aglomeracjach podziemna infrastruktura ciepłownicza narażona jest dodatkowo na korozję elektrolityczną wywołaną prądami błądzącymi od trakcji tramwajowej.

Termowizja lotnicza

Jedną z metod diagnostyki infrastruktury przesyłu ciepła jest termowizja. Ze względu na utrudnioną interpretację termogramów wykonanych z powierzchni ziemi elementów ciepłociągów  takich jak studzienki rewizyjne, przyłącza, kompensatory, których widok jest podobny do obrazu elementów uszkodzonych. Znacznie lepszą metodą w aspekcie interpretacji termogramów pod kątem wykrywania awarii jest termowizyja lotnicza. Ponad to metoda ta również wykorzystywana jest do lokalizacji rzeczywistego przebiegu sieci ciepłowniczych, względem istniejących mapy. Termowizja lotnicza nie jest jednak metodą pozwalającą na jej częstą implementację przede wszystkim na wysoką cenę tego typu usługi oraz ograniczeń wynikające z warunków pogodowych.

Wykonywana do tej pory termowizja lotnicza z wykorzystaniem samolotów oraz helikopterów może bez przeszkód zostać zastąpiona przez technologię bezzałogową. Zastosowanie multikopterów lub stałopłatów z odpowiednio dobranymi kamerami termowizyjnymi jest znacznie tańsze w porównaniu do lotów załogowych. Utrudnieniem w lotach bezzałogowych w obszarach silnie urbanizowanym są strefy lotnicze w obrębie lotnisk gdzie konieczne jest jednorazowe zgłoszenie lotu i uzyskanie pozwolenia z urzędów nadzoru lotniczego na którego rozpatrzenie urząd ma 10 dni.

Pochodną badań termowizyjnych ciepłociągów wykonywanych z perspektywy lotu ptaka jest ogromną ilość termogramów dachów budynków, które mogą być później udostępnione mieszkańcom pod kątem wykrywania strat ciepła.

Straty ciepła
Oszacowanie strat ciepła pod względem ilościowym na podstawie interpretacji termogramu może wiązać się z małą dokładnością ze względu na dużą ilość zmiennych zarówno w aspekcie technicznym, jak i środowiskowym do których należą:  

  •  głębokość zakopania ciepłociągu
  •   rodzaj sieci
  •  średnica rurociągu
  •   warunki atmosferyczne
  •   topografia terenu
  •   konfiguracja kanału ciepłowniczego
  •  temperatura wody transportowanej rurociągiem

Firma Trójfazowy na terenie miasta Warszawy przeprowadziła próby związane z użyciem technologii bezzałogowej do celów diagnostyki infrastruktury ciepłowniczej. W tym celu zostały wykorzystane zarówno mutlikoptery jak i stałopłaty z napędem spalinowym. Kluczowymi aspektemi są: dobór odpowiedniej ogniskowej  kamery termowizyjnej, wysokości lotu oraz integracji termogramu z danymi GPS pozwalającymi na nałożenie obrazu z kamery termowizyjnej na mapę cyfrową. 

Źródło i fot.: trojfazowy.pl

 

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ