Partner serwisu
13 maja 2016

W ekspansji – Analiza studium przypadku MPEC Spółka z o.o. we Włocławku

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Przedsiębiorstwo ciepłownicze, by mogło właściwie funkcjonować w otoczeniu na konkurencyjnym rynku, musi mieć zapewniony zbyt na swój produkt, posiadać pewne grono odbiorców oraz intensyfikować działania dla poszerzenia udziału w rynku ciepła. Jednym z bardzo ważnych czynników w działalności rozwojowej jest niewątpliwe inwestowanie, które oznacza „każde wykorzystanie w przedsiębiorstwie zasobów kapitałowych dzisiaj dla osiągnięcia pożądanych korzyści w przyszłości”1.

W ekspansji – Analiza studium przypadku MPEC Spółka z o.o. we Włocławku

Rozwój gospodarczy przedsiębiorstwa staje się niezbędnym warunkiem utrzymania jego pozycji na rynku ciepła i gwarantem jej poprawy w przyszłości2. Drogą do osiągnięcia tego celu w dzisiejszych uwarunkowaniach funkcjonowania przedsiębiorstwa ciepłowniczego jest strategia ekspansji rynkowej pozwalająca mu zaistnieć w nowych segmentach aglomeracji miejskiej.


Świadomie obrana koncepcja działania wyznacza długofalową aktywność przedsiębiorstwa oraz określa jego zachowania rynkowe w pewnym przedziale czasu.

Operowanie przedsiębiorstwa w nowych rejonach miasta ma być kluczem do sukcesu biznesowego spółki, realizacji strategicznych planów dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa i decydować o jego losach, sile, pozycji rynkowej oraz kondycji ekonomicznej dziś i w przyszłości.

W świetle obowiązującego prawa jest to naturalna droga rozwoju przedsiębiorstwa ciepłowniczego, pozwalająca wykorzystywać nadarzające się okazje i szanse w otoczeniu, by móc czerpać korzyści z zaistnienia w nowych atrakcyjnych miejscach pod względem zaopatrzenia w ciepło na terenie miasta.

Od trafności podejmowanych decyzji przez zarządzających zależy perspektywiczna konkurencyjność przedsiębiorstwa, jego udział w rynku ciepła i zdolność do generowania zysków z prowadzonej działalności gospodarczej3.

W niniejszym opracowaniu przedstawiamy jeden z przykładów zabiegu inwestycyjnego, będący efektem realizacji strategii ekspansji rynkowej w przedsiębiorstwie w wyniku, którego spółka MPEC we Włocławku ma możliwość wpisać się trwale w nowy wysoce atrakcyjny i rozwojowy segment miasta pod względem zaopatrzenia w energię cieplną.

Więcej przeczytasz w numerze 3/2016 magazynu Energetyka Cieplna i Zawodowa

Przypisy
1 Zob. Projekty inwestycyjne, pod red. T. Gostkowskiej-Drzewieckiej, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 1999, s. 12.
2 M. Pietraszewski, Z. Katolik, Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej jako zewnętrzne źródło finansowania inwestycji w branży energetycznej (na przykładzie Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Spółka z o.o. we Włocławku, [w:] Współpraca jednostek samorządu terytorialnego i przedsiębiorców przy pozyskiwaniu funduszy Unii Europejskiej, red. M. Stefański, WTN, Włocławek 2009, s. 196.
3 M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 189.

 

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ