Dwie oferty na dostawę elektrycznych autobusów dla Zielonej Góry
W środę nastąpiło otwarcie ofert na dostawę 47 elektrycznych autobusów miejskich dla Miejskiego Zakładu Komunikacji (MZK) w Zielonej Górze. Złożyły je dwie firmy. O zamówienie powalczą Ursus S.A. i firma Solaris.
Na zakup ekologicznych pojazdów miasto zamierza wydać ok. 102 mln zł (brutto), w dużej mierze korzystając z dofinansowania z funduszy unijnych.
Jak poinformował z-ca dyr. MZK w Zielonej Górze Robert Karwacki, propozycja Ursusa opiewa na kwotę 96 mln zł brutto, a Solarisa na 101 mln zł brutto. Obie oferty po wstępnej analizie spełniają wymogi formalno-prawne określone przez zamawiającego.
– Przetarg został rozpisany po raz drugi, gdyż wcześniej obie firmy chciały zrealizować zamówienie za kwotę przekraczająca zakładane wydatki miasta na ten cel. Obecnie ceny te mieszczą się w przyjętych założeniach – powiedział Karwacki.
Dodał, że wyłonienie dostawcy autobusów poprzedzi ocena dokumentów potwierdzających składane w ofercie deklaracje. Po wyborze najkorzystniejszej oferty, przed podpisaniem umowy, dokumentacja przetargowa zostanie sprawdzona przez Urząd Zamówień Publicznych.
– Dopiero po otrzymaniu informacji o wynikach kontroli możemy przystąpić do podpisania umowy. Dostawy autobusów mają odbywać się sukcesywnie od połowy przyszłego roku i zakończyć się 30 listopada 2018 r. – wyjaśnił Karwacki.
Elektryfikacja miejskiego transportu w Zielonej Górze jest realizowana w ramach projektu pn. Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–20. Samorząd miasta liczy na 75 proc. wsparcie z funduszy unijnych. Cały projekt jest warty ok. 250 mln zł.
W ramach projektu przewiduje się m.in. budowę Centrum Przesiadkowego, zakup 47 autobusów elektrycznych, 17 autobusów przegubowych z silnikami spełniającymi normę czystości spalin euro 6, dostawę stacji ładowania z infrastrukturą elektroenergetyczną na 11 pętlach autobusowych należących do MZK (przetargi trwają) oraz przebudowę zajezdni i innej infrastruktury.
Stacje ładowania będą zasilane w energię elektryczną z zewnętrznej sieci. W tym celu do pętli autobusowych wykonane zostaną przyłącza zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez operatora sieci. Na terenie zajezdni MZK powstanie dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania oraz stacja szybkiego ładowania.
MZK w Zielonej Górze jest zakładem budżetowym miasta.
Źródło: PAP
fot.: 123rf.com