Partner serwisu
12 czerwca 2017

Po prąd do Lidla

Kategoria: Aktualności

ABB dostarczyła w tym roku trzy stacje do szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych w technologii prądu stałego (DC) dla Lidl Polska. Sieć sklepów zamówiła także autorską aplikację ABB, wykorzystującą możliwości nowej, cyfrowej platformy ABB AbilityTM. Aplikacja pozwoli na monitorowanie oraz zarządzanie siecią własnych stacji, których Lidl na terenie Polski posiada już cztery.

Po prąd do Lidla

Od ponad roku spółki Lidla w wielu krajach Europy inwestują w technologię elektromobilności. Od kilku miesięcy inwestycje obejmują sieć w Polsce. Już w trzech sklepach Lidla w kraju klienci będą mieć możliwość bezpłatnego i szybkiego ładowania swoich samochodów elektrycznych. Pierwsza z ładowarek zainstalowana została w Poznaniu, w 600. sklepie Lidla w Polsce, a trzy kolejne, dostarczone w ramach ostatnich zamówień, w sklepach w Warszawie – na ulicach Modlińskiej i Puławskiej – a także w Centrum Dystrybucyjnym w Gródkowie w województwie śląskim. W każdej z lokalizacji zamontowano ten sam model stacji do ładowania: Terra 53 CJG.

Właśnie ta konkretna stacja montowana jest przy sklepach Lidla w Europie: ponad 100 stacji szybkiego ładowania jest dostępnych w placówkach sieci w Szwecji, Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Francji, Szwajcarii, Hiszpanii i na Węgrzech. I zgodnie ze swoją strategią zrównoważonego rozwoju Lidl zakłada kolejne inwestycje.

Rynek samochodów elektrycznych cały czas się rozwija. W minionym roku w Europie sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o ponad 40 proc. w stosunku do roku 2015. Pozytywny trend ma się utrzymać i klientów przyjeżdżających na zakupy e-autem będzie przybywać.

–  Lidl wyznacza dla branży retail dobry kierunek. Ładowanie pojazdów elektrycznych przy sklepach wielkopowierzchniowych, galeriach i biurach będzie zyskiwało na popularności. W czasie, w którym robimy zakupy czy odbywamy spotkania, mamy możliwość doładowania samochodu. Powinniśmy jednak mieć na uwadze, ze moce stacji muszą być coraz większe, by ładowanie trwało odpowiednio krótko i czas spędzany przy stacji był dopasowany do potrzeb klientów – tłumaczy Wojciech Dziwisz z ABB, odpowiedzialny za rozwój biznesu elektromobilności.

– W Lidl Polska działamy w sposób zrównoważony, opierając się na przyjętej przez nas strategii CSR. Sklepy naszej sieci wyposażone są w wiele proekologicznych rozwiązań, m.in. odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, rekuperację, gruntowe pompy ciepła, oświetlenie LED oraz duże przeszklenia pozwalające na optymalizację wykorzystania światła dziennego. Ostatnio poszliśmy o krok dalej. Sześćsetny sklep Lidla w Polsce, który powstał w Poznaniu, wyposażyliśmy dodatkowo w ogniwa fotowoltaiczne pozwalające na pozyskanie prądu z energii słonecznej. Powstał też tu wspomniany punkt ładowania samochodów elektrycznych i stacja rowerowa zintegrowana z infrastrukturą miejską – mówi Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska. – W Lidlu wierzymy, że odpowiedzialna firma może więcej. Możemy pomagać oraz mamy realny wpływ na to, co się dzieje w naszym otoczeniu.

Dostarczone przez ABB systemy do ładowania zgodne są z trzema międzynarodowymi standardami ładowania – prądem stałym, pojazdów produkcji japońskiej (CHAdeMO), a także pojazdów produkcji amerykańskiej i niemieckiej (CCS Combo 2) oraz ładowania prądem przemiennym (standard Typ 2). Stacje są więc przystosowane do obsługi wszystkich marek samochodów elektrycznych dostępnych na rynku. ABB jest liderem rynku sprzedaży szybkich stacji do ładowania. Do tej pory na całym świecie firma sprzedała ponad 5000 punktów zasilania DC (prądem stałym).

Elektromobilność w chmurze - ABB Ability

Istotnym elementem zamówienia dla Lidla są usługi komunikacji i system do zarządzania stacjami „Drive Care”. Dzięki wykupionej aplikacji, Lidl będzie miał możliwość stałego monitorowania parametrów swoich punktów ładowania, m.in. zużywanej przez nie energii elektrycznej, czy raportowania statystyk w dowolnym przedziale czasu lub/ i w podziale na użytkowników.

– Stacje ABB są standardowo podłączane do platformy w chmurze, co pozwala nam na zbieranie danych technicznych w czasie rzeczywistym oraz zdalne wykonywanie diagnostyki urządzeń. To umożliwia właściwe planowanie przeglądów i napraw w celu wyeliminowania możliwości wystąpienia usterki lub wprowadzania działań naprawczych w najkrótszym możliwym czasie. Znacząco usprawnia to proces oraz ogranicza koszty utrzymania i serwisowania stacji, a właśnie niezawodność i możliwość szybkiego przywrócenia stacji do działania jest kluczem do sukcesu na tym rynku – dodaje Wojciech Dziwisz.

Wszystkie procesy zbierania i przetwarzania danych ze stacji są elementem nowej, innowacyjnej oferty ABB AbilityTM. To globalna cyfrowa platforma w chmurze oparta o narzędzie Microsoft Azure, która na bieżąco przelicza i analizuje dane spływające z podłączonych do sieci urządzeń. W sumie ABB AbilityTM obejmuje ponad 180 rozwiązań i usług. Dzięki specjalistycznej wiedzy i możliwości połączeń internetowych, a także najnowszym technologiom cyfrowym, rozwiązania te mogą znacząco wpłynąć na poprawę wydajności operacyjnej i produktywności klientów ABB w wielu różnych obszarach.

Jak działa ładowanie samochodów elektrycznych?

Obecnie na rynku wykorzystywane są dwie technologie ładowania samochodów elektrycznych – prądem przemiennym i stałym. Prąd przemienny pozwala ładować auta w zależności od mocy ładowarki wbudowanej w pojeździe. I tak, aktualnie oferowane pojazdy z ładowarkami o mocy 3,6 kW ładują się ok. 10 godzin, przy mocy 7,2 kW to ok. 5 godzin, aż do maksymalnych 22 kW (około godziny). Ładowanie prądem stałym to nowsza technologia dostępna praktycznie dla wszystkich samochodów elektrycznych, która pozwala uzupełnić baterię od 0 do 80 procent już w pół godziny. Ostatnia faza ładowania, ze względu na ograniczenia technologiczne baterii i ich nagrzewanie się, odbywa się przy poborze mniejszej mocy.

Źródło i fot.: informacja prasowa

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ