Jak szukać pracy po wielu latach spędzonych w jednej firmie?
Coraz mniej pracowników marzy o pracy na całe życie. Obecnie profesjonaliści chętniej decydują się na zmianę firmy, jeśli nowy pracodawca zagwarantuje lepsze warunki współpracy i realne szanse na rozwój. Z drugiej strony wielu profesjonalistów preferuje budowanie wieloletnich relacji z pracodawcą, pozostając w jednej firmie przez długi czas. Jest to strategia, która niesie za sobą wymierne korzyści, jednak w momencie podjęcia decyzji o zmianie pracy, stawia przed kandydatem ogromne wyzwanie.
Dla pracowników, którzy w jednej firmie spędzili kilka lub nawet kilkanaście lat, poszukiwanie nowej pracy wiąże się z dużym stresem oraz licznymi obawami. W tym czasie rozbudowali swoją sieć kontaktów zawodowych, nawiązali przyjacielskie relacje ze współpracownikami oraz zyskali swobodę działania w firmie. Najprawdopodobniej zdobyli też kwalifikacje i wiedzę, która uczyniła ich ekspertami w danej dziedzinie. Jednak w każdej karierze prędzej czy później nadchodzi moment, w którym warto dokonać zmian i rozwijać się w nowym środowisku, obfitującym w zawodowe wyzwania. W naturalny sposób wiąże się to ze stresem i strachem przed nieznanym.
Pracodawcy również mają obawy przed zatrudnianiem osób, które przez długi czas nie zmieniały pracy. Wieloletnie doświadczenie, wiedza ekspercka i lojalność wobec pracodawcy to niezaprzeczalnie bardzo cenne atuty w rekrutacji. Z drugiej jednak strony, długi staż w jednej firmie poddaje w wątpliwość umiejętność przystosowania się do zmian oraz otwartość kandydata na odmienne sposoby wykonywania zadań.
Jaką strategię przyjąć w poszukiwaniach pracy, aby przekonać do swojej kandydatury rekruterów, kiedy od wielu lat nie zmieniało się pracy? Eksperci Hays Poland radzą, aby postawić na pewność siebie, pamiętać o swoich osiągnieciach i otworzyć się na nowe możliwości.
PRZEDE WSZYSTKIM PEWNOŚĆ SIEBIE
Trudno przekonać do siebie pracodawcę, jeśli kandydat sam nie wierzy w swój sukces. Po długiej przerwie w poszukiwaniu pracy może brakować nam pewności siebie, jednak odpowiednie przygotowanie pomoże zrobić dobre pierwsze wrażenie.
Przed spotkaniem warto poćwiczyć odpowiedzi na pytania, które potencjalnie mogą paść ze strony rekrutera. Istotne jest również odświeżenie standardowej terminologii i wiedzy związanej z branżą – radzi Katarzyna Pączkowska, Executive Manager w Hays Poland.
Dobre przygotowanie w połączeniu z uśmiechem i kontaktem wzrokowym pomogą sprawiać wrażenie osoby pewnej siebie, co zdecydowanie ogranicza wątpliwości osoby prowadzącej spotkanie – dodaje.
KONCENTRACJA NA OSIĄGNIĘCIACH
Potencjalny pracodawca będzie chciał przede wszystkim dowiedzieć się, czy lata spędzone w firmie przyniosły dobre rezultaty i przełożyły się na konkretne sukcesy. W trakcie rozmowy warto nawiązywać do swoich osiągnięć oraz opisywać kolejne etapy ścieżki kariery.
Taka strategia podkreśli, że na przestrzeni lat pracy kandydat nie osiadł na laurach, lecz aktywnie rozwijał się w strukturze firmy. W ten sposób wytłumaczy także swoją motywację do zmiany i pokaże, że wykorzystał wszystkie możliwości rozwoju w obecnej organizacji, co było równoznaczne z decyzją o poszukiwaniu zawodowych wyzwań u innego pracodawcy – komentuje ekspertka Hays.
Opisując osiągnięcia oraz przebieg kariery, warto również podkreślać swoją znajomość branży. Dobrą praktyką jest opisywanie nie tylko posiadanych kwalifikacji i wiedzy, ale także sposobów na jej stałą aktualizację – uczestnictwo w szkoleniach, lekturę branżowej prasy lub przynależność do organizacji zrzeszających specjalistów w danej dziedzinie.
UMIEJĘTNOŚĆ BUDOWANIA RELACJI
Kwestią, która budzi obawy rekruterów i pracodawców jest także umiejętność budowania i rozwijania relacji. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które przez długi czas pracowały w jednym zespole dobrze znanych współpracowników. Zdaniem Katarzyny Pączkowskiej, należy podkreślać sytuacje, które wymagały nawiązania relacji z osobami nieznajomymi, np. praca projektowa, prowadzenie szkoleń dla nowoprzyjętych pracowników oraz uczestnictwo w biznesowych konferencjach.
Warto wcześniej przygotować przykład sytuacji, w której udało się szybko zbudować dobrą relację na gruncie zawodowym, co zaowocowało sukcesem – dodaje.
OTWARTY UMYSŁ
Kolejną obawą potencjalnego pracodawcy może być przywiązanie kandydata do praktyk i procedur obowiązujących w jednej firmie oraz trudności w przyjęciu innych standardów działania. Aby zapewnić rekrutera o otwartości na innowacje, osoba ubiegająca się o pracę powinna wspominać o projektach i sytuacjach, w których zastosowała odmienne podejście do zadań, wdrożyła pomysł na rozwiązanie problemu lub dostosowała schemat działania do zmiennej sytuacji rynkowej. Warto również zadawać pytania dotyczące modelu operowania firmy lub praktyk postępowania w określonej sytuacji.
POTRZEBA ZMIANY
Lojalność wobec pracodawcy jest ogromnym atutem przemawiającym na korzyść kandydata, jednak może być też zinterpretowana jako strach przed nieznanym.
Istotne jest przekonanie rekrutera, że w życiu zawodowym potrzebujemy zmiany i stąd wynika decyzja o poszukiwaniu nowej pracy – twierdzi Katarzyna Pączkowska.
Stanowczo odradzam wypowiadania się w negatywnym tonie o obecnym pracodawcy. O wiele lepsze wrażenie uzyskuje się mówiąc o tych elementach oferty, które są z punktu widzenia kandydata najbardziej atrakcyjne – dodaje.
Najlepszą odpowiedzią na pytanie o motywację do poszukiwania pracy jest przedstawienie korzystnych zmian, z którymi wiązałoby się podjęcie współpracy z inną firmą.
Wieloletni staż w jednej firmie może zapewnić kandydatowi przewagę w rekrutacji, tylko jeśli zostanie odpowiednio przedstawiony. Sztuką jest podjęcie decyzji i rozpoczęcie aktywnego poszukiwania pracy, a następnie rozwiewanie wszelkich wątpliwości, jakie może mieć potencjalny pracodawca. To z kolei jest niemożliwe bez pewności siebie i odpowiedniego przygotowania.
Źródło: Informacja prasowa
Fot.: 123rf.com