Partner serwisu
20 sierpnia 2018

Ogniwa wodorowe wypierają ropę naftową

Kategoria: Z życia branży

Era ropy naftowej w motoryzacji powoli dobiega końca. Naukowcy zajmujący się rynkiem paliwowym szacują, że do 2050 roku paliwa kopalne przestaną pełnić dominującą rolę w branży transportowej i większość pojazdów będzie napędzana alternatywnymi źródłami energii. Jednym z najbardziej obiecujących surowców jest paliwo wodorowe, które może przyspieszyć popularyzację elektrycznych samochodów oraz środków komunikacji miejskiej, dzięki zwiększeniu ich efektywnego zasięgu. Polacy budują urządzenie, dzięki któremu będzie można zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego z ogniwami wodorowymi do kilkuset kilometrów.

Ogniwa wodorowe wypierają ropę naftową

– Budujemy zaawansowany system hybrydowy oparty na ogniwie paliwowym nowej generacji oraz zasobnik energii wykorzystujący nową generację hybrydowych superkondensatorów. Opracujemy urządzenie będące swego rodzaju przedłużeniem zasięgu do samochodów elektrycznych. Będzie można zastosować je w pojazdach, które nie tylko jeżdżą w mieście, lecz także w dalekie trasy. Urządzenie będzie pracować i zasilać silnik elektryczny pojazdu elektrycznego z wodoru na długich trasach nawet kilkuset kilometrów – mówi Bartłomiej Kras, wiceprezes Impact Clean Power Technology.

Polska firma opracowuje nowe ogniwa wodorowe w ramach międzynarodowego projektu Coala, który prowadzi we współpracy z naukowcami z Niemieckiej Agencji Kosmicznej, Centrum Badań Nowych Technologii w Ulm oraz Politechniki Gdańskiej. Największą zaletą zastosowania tej technologii w branży motoryzacyjnej ma być jej zerowa emisyjność. Ogniwa paliwowe pozwalają przeprowadzić bezpośredni transfer energii z wodoru przechowywanego pod ciśnieniem bezpośrednio w prąd służący do zasilenia silników elektrycznych.

Badania nad technologią pozyskiwania energii z wodoru na skalę przemysłową prowadzone są od przeszło 15 lat. Wodór może być doskonałym zamiennikiem ropy naftowej nie tylko ze względu na jego bezemisyjny charakter. To także najczęściej występujący pierwiastek na ziemi, dlatego jego zasoby nie wyczerpią się, jak ma to miejsce w przypadku złóż ropy naftowej.

– Nasz projekt ma pokazać, że możemy dzisiejszym elektrycznym samochodem jeździć nie tylko po mieście z zasięgiem 150–200 km, ale pojechać np. 600 km na jednym tankowaniu wodoru. Jesteśmy na etapie budowy prototypu, wdrożenie do produkcji może nastąpić w ciągu najbliższych 4 lat – przewiduje wiceprezes Impact Clean Power Technology.

Potencjał drzemiący w wodorze dostrzegli także przedstawiciele koncernów związanych z rynkiem paliwowym i motoryzacyjnym (m.in. BMW Group, Daimler, Honda, Hyundai, Royal Dutch Shell czy Toyota), którzy na początku 2017 roku podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos zawiązali Komitet Promocji Wodoru. Jego zadaniem ma być promocja wodoru jako najważniejszego nośnika energii, który pozwoliłby wypromować i spopularyzować auta elektryczne, a co za tym idzie – w długofalowej perspektywie znacząco ograniczyć emisję spalin do środowiska.

Wodór sprawdzi się nie tylko w transporcie osobowym, lecz także w środkach komunikacji publicznej oraz w branży transportowej. Zakupem pociągów wodorowych zainteresowane jest zarówno polskie PKP Cargo, jak i niemiecka kolej, która planuje wyposażyć flotę Dolnej Saksonii w czternaście lokomotyw tego typu. Z kolei japońska sieć Seven-Eleven wyposażyła trzy sklepy w wodorowe pojazdy dostawcze od Toyoty.

– Widzimy duży skok w technologiach ogniw paliwowych, które będą stosowane w transporcie jako dodatkowy moduł pojazdów elektrycznych. W tej chwili mamy kilkanaście projektów w Europie, gdzie takie ogniwa paliwowe stosowane są w autobusach oraz ciężarówkach jako range extender, czyli urządzenie zwiększające zasięg pojazdu poprzez magazynowanie dodatkowej energii w wodorze – mówi Bartłomiej Kras.

Od 2019 roku Bank Światowy nie będzie finansował inwestycji związanych z poszukiwaniem i eksploatowaniem złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Jednym z pierwszych państw, które całkowicie odetnie się od ropy naftowej oraz gazu ziemnego, może być Francja. Tamtejszy rząd ogłosił, że do 2040 r. zaprzestanie wydobywania tych surowców. W tym samym roku zacznie obowiązywać całkowity zakaz sprzedaży pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi.

Francuskie firmy już dziś przygotowują się na taką ewentualność. Korporacja taksówkarska Société du Taxi Electrique Parisien już dziś dysponuje 100 taksówkami wodorowymi Toyota Mirai, a do 2020 roku planuje zakupić kolejnych 500 egzemplarzy. Projekt elektryfikacji francuskiej floty prowadzony jest we współpracy z firmą Air Liquide, producentem i dostawcą paliwa wodorowego, która dysponuje na całym świecie 100 stacjami tankowania wodoru.

– Kilka dużych firm motoryzacyjnych już się zaangażowało w takie stacje. Toyota jest prekursorem światowym i europejskim, który już dziś oferuje samochód wodorowy do sprzedaży. W zależności od tego, jak ten rynek będzie się rozwijał, będą powstawać również stacje ładowania wodorowego. W tej chwili kilkanaście miast w Polsce jest zainteresowanych pozyskaniem stacji ładowania wodorem. Mamy również rodzimych takich producentów, jak Lotos, którzy mogliby ten wodór dostarczać jako jeden ze swoich produktów – twierdzi ekspert.

Według raportu „Hydrogen, scaling up” opracowanego przez Komitet Promocji Wodoru, w 2050 pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi będą stanowić od 20 do 25 proc. rynku motoryzacyjnego. Szacuje się, że za 30 lat w baterie wodorowe będzie wyposażonych 400 mln aut osobowych, do 20 mln pojazdów ciężarowych i 5 mln autobusów.

Z kolei norweska firma doradcza Rystad Energy ogłosiła, że w 2017 roku odkryto jedynie 6,7 mld baryłek ropy. Tak niskich wyników nie zanotowano od przeszło 70 lat.

źródło: innowacje.newseria.pl
Klaper
2019-06-20
Koniec dla szejków naftowych nadchodzi będą na wielbłądach jeździć z gołą dupą jak za dawnych czasów
markoni
2019-07-05
historia zatoczy koło.
Dobry Dobrasson
2019-12-07
Nie do końca.
Na terenach pustynnych będzie można produkować bio wodór z paneli słonecznych itp :) dadzą radę, cyyba że zaścią
Andrzej
2021-01-05
Będą produkować wodór z paneli fotowoltaicznych i znów zarobią najwięcej ... :-)
Dawid
2019-06-29
Witam pomysł jest ciekawy jednak ryzyko przewożenia zbiornika wypełnionego wodorem jest duże. Większe bezpieczeństwo można osiągnąć przeprowadzając rozpad wiązań atomu wodoru z wody w procesie rezonansu. Który będzie produkowany na bieżące potrzeby.
MK
2019-12-13
No nieźle ktoś tu ma główkę
MK
2019-12-13
No nieźle ktoś tu ma główkę
ciekawski
2019-09-01
Czy do napędzania turbin w elektrowni węglowej można zastosować "ogniwo paliwowe na bazie wodoru""?
StudentkaPG
2019-09-17
"ogniwo paliwowe na bazie wodoru" czyli po prostu ogniwo wodorowe, podczas reakcji z poza układu doprowadzany jest tlen, który reagując z wodorem wytwarza energię i wodę. Woda jest produktem ubocznym, wypływa z rury wydechowej, a drugi produkt - energię - można wykorzystać na różne sposoby, np. do napędzania silnika samochodu lub turbin w elektrowni, o ile nie są one już zasilane energią pochodzącą ze spalania węgla :)
qpa atrakcji
2019-10-30
Jeszcze nie ale za 40 lat będzie można
Jurek
2019-11-22
Ogniwo paliwowe daje bezpośrednio prąd elektryczny więc turbina jest niepotrzebna. Nie potrzeba też generatorow. Problem jest radykalnie uproszczony i przy odpowiednio zaawansowanej technologii nie ma potrzeby transportu wodoru - należy go pozyskać na miejscu z wody a energię przesłać siecią energetyczną. Wodór z wody można pozyskać na drodze fotosyntezy. Już w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia opracowano efektywna metodę produkcji wodoru przy użyciu glonów w Niva - norweskim instytucie badania wody. Można również produkując energię elektryczną na miejscu magazynować ja dokonując elektrolizy wody zyskując wodór i tlen i w momencie zaistnienia zapotrzebowania produkować z b52wodoru energię elektryczną a tlen spożytkować e innych procesach.
Michał
2019-10-17
Po co napędzać turbinę elektrowni, skoro ogniwo wodorowe już produkuje prąd. Napędzać generator prądu, silnikiem na prąd, też było by bez sensu.
Nemo 1ogniwo
2019-12-14
Ogniwo paliwowe wytwarza prąd stały.Przesył prądu stałego nigdzie nie jest stosowany.Turbina generuje prąd zmienny do przesyłu.
zgryz
2019-12-07
Wyluzujcie trochę z marzeniami. W trakcie elektrolizy 20 % zielonej energii pójdzie na straty. W trakcie ponownej konwersji z wodoru na prąd 40 % zielonej energii pójdzie na straty. Łączna sprawność procesu 0,48, czyli 52 % zielonej energii w trakcie niepotrzebnej konwersji prąd-wodór-prąd pójdzie sobie pogwizdać. Gdyby to było takie proste, to świat już dawno by to zastosował. A zresztą, zmień pracę, weź kredyt i zbuduj magazyn wodorowy, to ci się może oczy otworzą.
New ID
2019-12-24
Mam rozsądny zgryz odnośnie tego co twierdzi "zgryz", ponieważ jeśli niezbędny prąd do wytworzenia wodoru poprzez proces elektrolizy pochodzi z OZE, a urządzenia do wytwarzania energii elektrycznej z OZE już się zamortyzowały to o jakiej stracie pisze "zgryz"? Czy słońce i wiatr i siła kinetyczną wody wykorzystywana do produkcji prądu nie jest na starcie zyskiem? Dlatego sądzę że kluczem jest zmiana myślenia.
STOP KILL H2O
2019-12-21
Większość WODY znajdującej się na Ziemi jest Starsza od niej samej. Wodór w atmosferze ziemskiej sam naturalnie nie występuje bowiem jego prędkość jest większa od PIERWSZEJ PRĘDKOŚCI KOSMICZNEJ, dlatego też ucieka z naszej atmosfery, zostaje tylko TLEN. Więcej tlenu w atmosferze = ZIEMIA ŚNEŻKA 2.0. Wodór nie jest doskonałym zamiennikiem ropy naftowej, najczęściej występujący pierwiastek na Ziemi również jest w warunkach ziemskich nie odnawialny. Zabijając WODĘ, zabijamy nas SAMYCH, bowiem pochodzimy bezpośrednio od organizmów, które wyewoluowały w Środowisku Wodnym TAKIMI JAK RYBY, bowiem CZŁOWIEK składa się w 75 ℅ z WODY. Pozory mylą, OGNIWA WODOROWE = POWOLNEMU ZABIJANIU NAJSTARSZEJ SUBSTANCJI NA ZIEMI H2O. Krótkowzroczność, ignorancja, cynizm. "Zamienił Stryjek Siekierkę na Kijek" STOP KILL H2O !!!
H2
2020-01-10
Produktem ubocznym przy wytwarzaniu energii elektrycznej z wodoru jest woda. Wodór nigdzie nie ucieka tylko łączy się z tlenem. W procesie występują straty jednak straty energetyczne podczas przetwarzania wodoru w energie elektryczną i energii el. w wodór.
Wodór to paliwo przyszłości ponieważ jest uniwersalne.
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ