Partner serwisu
30 czerwca 2020

Grupa LOTOS i projekty wodorowe

Kategoria: Inwestycje

Gdański koncern konsekwentnie buduje pozycję lidera w obszarze paliw alternatywnych będących szansą dla polskiej gospodarki. LOTOS dostrzega m.in. potencjał wodoru oraz promuje go jako zeroemisyjne paliwo przyszłości wśród organizatorów i operatorów transportu miejskiego. Potwierdzają to ostatnio podpisane porozumienia oraz prowadzone projekty inwestycyjne i badawczo-rozwojowe.

Grupa LOTOS i projekty wodorowe

W maju Grupa LOTOS rozpoczęła współpracę z miastem Tczew ws. dostaw wodoru do napędu autobusów komunikacji miejskiej.
Wcześniej podobne listy podpisano z władzami Gdyni i Wejherowa.

LOTOS deklaruje gotowość dostarczania wodoru
Koncern, będąc partnerem pomorskich miast, brał również aktywny udział w opracowywaniu wniosku konkursowego, dzięki któremu konsorcjum samorządów z Gdyni, Gdańska, Tczewa i Wejherowa otrzyma stuprocentowe wsparcie Unii Europejskiej na kompleksowe doradztwo przy wdrażaniu pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej.

– Jako lider paliw nowej generacji staramy się wykorzystywać swoje doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. Wykorzystanie tego alternatywnego źródła energii przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, szczególnie na terenie aglomeracji miejskich. Jako spółka Skarbu Państwa zdajemy sobie sprawę, że rozwijanie nowoczesnych technologii wspiera działania rządu w zakresie poprawy bezpieczeństwa energetycznego – mówi Paweł Jan Majewski, Prezes Zarządu Grupy LOTOS.

17,5 tony wodoru na godzinę
Wodór jest jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria posiada zdolności do produkcji około 16,5 tony wodoru na godzinę. Finalizowana właśnie budowa instalacji Węzła Odzysku Wodoru zwiększy tę zdolność produkcyjną do 17,5 t/h. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest
wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). To dlatego Grupa LOTOS realizuje właśnie projekt Pure H2, zgodnie z którym na terenie rafinerii powstanie instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz 2 punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie).

Elektrolizery z Grupy LOTOS
Grupa LOTOS uruchamia także projekt badawczo- rozwojowy dotyczący elektrolizerów i ich integracji w rynku energii. Przy jego realizacji współpracować będzie z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi. LOTOS zamierza pozyskać elektrolizery, by produkować zielony wodór oraz zweryfikować możliwość współpracy tych urządzeń ze zmienną generacją energii elektrycznej pochodzącej z OZE.

Projekt Pure H2
Spółka finalizuje też prace nad mapą drogową wdrożenia strategii wodorowej. Ma ona wskazać konieczne działania i harmonogram. Założenia mapy zostaną oparte na dotychczasowej działalności LOTOSU związanej z produkcją wodoru na własne potrzeby oraz na zrealizowanych projektach badawczych, takich jak wspomniany Pure H2. Koncern zamierza też stworzyć strategię paliw alternatywnych
w perspektywie do roku 2030.

Artykuł został zamieszczony w czasopiśmie "Chemia Przemysłowa" 2.2020

fot. Grupa LOTOS
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ