Zarządzający z sektora prywatnego apelują o podjęcie zdecydowanych działań i wypracowanie spójnej polityki klimatycznej – badanie Accenture i UN Global Compact
W badaniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju, przeprowadzonym przez United Nations Global Compact i Accenture, 18% CEO stwierdziło, że decydenci dostarczyli im jasnych informacji potrzebnych do osiągnięcia celów w zakresie zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych.

W raporcie, opublikowanym przed konferencją COP26 w Glasgow, liderzy biznesu alarmują o wcześniejszym niż przewidywano pojawieniu się wyzwań związanych ze zmianami klimatu i oczekują zdecydowanych działań w tym zakresie. Chodzi głównie o jasne ustalenie cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, inwestycje w infrastrukturę i zobowiązania finansowe na rzecz sprawiedliwego przejścia na zerową emisję netto w krajach globalnego Południa (państwach rozwijających się z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej). To działania konieczne do osiągnięcia celu, jakim jest ograniczenie wzrostu temperatury na świecie średnio o 1,5°C do 2030 r. Obecnie temperatura jest już wyższa o 1 stopień Celsjusza w stosunku do epoki przedindustrialnej (lata 1850-1900).
Raport „Climate Leadership in the Eleventh Hour” zawiera obszerne wywiady indywidualne z ponad setką czołowych CEO oraz wyniki ankiety przeprowadzonej wśród ponad 1230 dyrektorów zarządzających z 21 branż w 113 krajach. Wynika z niego, że liderzy sektora prywatnego mają trudności z realizacją celów w zakresie ochrony klimatu, mimo że prawie trzy czwarte z nich (73%) jest świadoma konieczności działania. Ponad połowa (57%) ankietowanych CEO twierdzi, że nadaje priorytet aktywnościom na rzecz klimatu w trakcie odbudowy biznesu po pandemii COVID-19.
Główne ryzyko, związane ze zmianami klimatu, które wskazują CEO to przerwy w łańcuchach dostaw spowodowane ekstremalnymi warunkami pogodowymi (49%). Jednak tylko 7% stwierdziło, że jest na zaawansowanym etapie tworzenia systemów wczesnego ostrzegania, aby przygotować się na zdarzenia związane z ryzykiem klimatycznym. Natomiast aż 71% twierdzi, że aktywnie pracuje nad określeniem celu zerowej emisji netto dla swojej firmy, a 57% uważa, że działa zgodnie z celem zakładającym ograniczenie wzrostu temperatury o 1,5°C w stosunku do epoki przedindustrialnej. Jednak tylko 2% z tych firm posiada formalny cel zatwierdzony przez inicjatywę Science-Based Targets.
– Mamy do wyboru dwie drogi: działać w biznesie nie wprowadzając żadnych zmian lub budować globalną gospodarkę, chroniącą ludzi, planetę i naturalne zasoby, które utrzymują nas przy życiu – mówi Sanda Ojiambo, CEO i dyrektor wykonawczy UN Global Compact. – Z rozmów z ankietowanymi przez nas CEO wynika, że społeczność biznesowa czuje się nieprzygotowana do radzenia sobie z kryzysem klimatycznym. UN Global Compact ma do odegrania krytyczną rolę, pomagając firmom w opracowaniu narzędzi i praktyk, aby mogły poradzić sobie z wyzwaniami. Jednocześnie zapewniamy możliwość zaangażowania sektora prywatnego do współpracy w zakresie tworzenia polityk i przepisów – tłumaczy Sanda Ojiambo.
Badanie wskazuje również na kluczową zmianę postrzegania interesariuszy przez CEO. Największy przełom, zaobserwowany w ciągu 14 lat badań, dotyczy inwestorów i rynków kapitałowych. Obecnie w świadomości CEO są oni na trzecim miejscu, a jeszcze w 2019 roku była to pozycja ósma. Obserwujemy rosnącą presję, jaką inwestorzy wywierają na firmy, nawołując do określenia ryzyka i zrozumienia możliwości związanych z ograniczeniem wzrostu temperatury o 1,5°C.
– Cele w zakresie zrównoważonego rozwoju i zobowiązania podjęte w ramach porozumienia paryskiego oferują najbardziej przejrzysty plan działania. Wytyczają kierunek zmian, jakie biznes powinien podejmować w obszarze klimatu i innowacji, aby sprostać największym światowym wyzwaniom. Jednak w sytuacji, gdy pozostało niewiele czasu na realizację tych celów, a fizyczne skutki zmian klimatycznych są odczuwalne szybciej, niż oczekiwała większość CEO, liderzy muszą być gotowi do działania i rozliczani z wymiernych wyników – mówi Peter Lacy, Global Sustainability Services Lead i Chief Responsibility Officer w Accenture oraz członek Globalnego Komitetu Zarządzającego. – Nauka, ekonomia i dane mówią nam, że łącząc tworzenie wartości biznesowej ze zrównoważonym rozwojem i możliwościami technologii, liderzy mają szansę na zwiększanie przewagi nad konkurencją – dodaje.
Mimo że prawie dwie trzecie (65%) liderów już opracowuje nowe modele i rozwiązania biznesowe związane z zerową emisją dwutlenku węgla netto, tylko 16% wszystkich CEO twierdzi, że ich organizacje są gotowe do wdrożenia niezbędnych zmian.
Szczyt klimatyczny COP26 to kluczowy moment dla zmian dotyczących zrównoważonego rozwoju. Liderzy biznesu, którzy z ostrożnym optymizmem skłaniają się do współpracy międzynarodowej w celu rozwiązania kryzysu klimatycznego, zwracają uwagę na pięć obszarów, które pomogą im podjąć odważniejsze działania i zrealizować cele zawarte w zobowiązaniach porozumienia paryskiego. Są to:
- Dostosowanie krajowych deklaracji w sprawie zmian klimatycznych (NDC) do kursu zmian klimatycznych, ukierunkowanego na ograniczenie wzrostu temperatury o 1,5°C.
- Wzmocnienie globalnej współpracy w zakresie mechanizmów ustalania cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, zgodnie z porozumieniem paryskim.
- Realizacja działań klimatycznych dla krajów globalnego Południa w ramach przeznaczonego finansowania w wielkości 100 mld USD i zwiększenie tego typu zobowiązań.
- Ustanowienie wspólnych norm w zakresie ochrony różnorodności biologicznej i naturalnych rozwiązań.
- Zwiększenie zaangażowania przedsiębiorstw w kształtowanie polityki klimatycznej na rzecz wspólnych działań w dziedzinie klimatu.
– W obliczu potrójnego zagrożenia dla planety – kryzysu klimatycznego, kryzysu bioróżnorodności i kryzysu związanego z zanieczyszczeniem środowiska – wszyscy muszą zrewidować własne ambicje i przyspieszyć działania. Sektor prywatny odgrywa szczególną rolę w naszych wspólnych wysiłkach na rzecz budowy zrównoważonego, odpornego i sprawiedliwego świata o zerowych emisjach netto, a także na rzecz realizacji obietnic zawierających wiarygodne harmonogramy, cele i plany. Jesteśmy w stanie zrealizować obietnicę agendy 2030 i paryskiego porozumienia klimatycznego, ale będzie to wymagało pełnego zaangażowania każdego z nas – podsumowuje zastępca sekretarza generalnego ONZ Amina J. Mohammed.
Więcej informacji można znaleźć na stronach http://www.accenture.com/ungc
i https://www.unglobalcompact.org/library/5976.
Pełny raport „UN Global Compact–Accenture CEO Study on Sustainability” dostępny jest na stronie.
Komentarze ekspertów Accenture w Polsce
Maja Skwarzec, Management Consulting Manager, Sustainable Business Lead, Accenture w Polsce:
Obecnie celem wszystkich powinno być zatrzymanie i odwrócenie negatywnych skutków rewolucji przemysłowej i zapobieżenie katastrofie klimatycznej. Zaangażowanie sektora prywatnego jest tu kluczowe. Nie możemy całej odpowiedzialności przerzucić na konsumentów i regulatorów. Konieczne jest kompleksowe podejście firm i dokonanie transformacji obejmującej całą organizację, wynikającej ze zmiany na poziomie zarządu, ale dotyczącej wszystkich pracowników i uwzględniającej wszystkie aspekty czynników ESG. Jeżeli przedsiębiorstwa obniżają negatywny wpływ czy nawet generują wpływ pozytywny tylko w wybranych obszarach swoich operacji, podczas gdy w pozostałych obszarach ich działalność nadal jest szkodliwa dla otoczenia, osiągnięcie realnej zmiany jest niemożliwe. Obserwujemy, że nieodzownym aspektem wdrażania ESG będzie zastosowanie technologii od podstaw, czyli określenia wskaźników i podejścia do ich monitorowania. Z ich pomocą będziemy w stanie zarządzać ESG uwzględniając różne czynniki przy podejmowaniu decyzji zarówno strategicznych, jak i operacyjnych. Wielość źródeł danych dla wskaźników oraz ich zastosowań stanowi istotne wyzwanie, na które odpowiedzią jest właśnie wykorzystanie technologii i rozwiązań przetwarzania danych.
Rafał Reif, Head of Fashion and Retail, Accenture w Polsce:
Obserwujemy, że w ciągu ostatnich lat firmy rozpoczęły działania na rzecz zrównoważonego rozwoju lub zaplanowały je w swoich strategiach. Jednak zmiany rozpisane na dziesiątki lat mogą być niewystarczające. Rośnie świadomość katastrofy klimatycznej, wiedza o zakresie jej wpływu na środowisko i społeczeństwa oraz zwiększają się oczekiwania otoczenia. Firmy muszą przeanalizować, czy obszary działalności najbardziej przyczyniające się do generowania emisji CO2 lub innych negatywnych czynników oddziałujących na środowisko zostały odpowiednio zaadresowane. W sektorach dóbr konsumenckich coraz istotniejszym staje się wdrażanie rozwiązań umożliwiających zrównoważoną produkcję, tak aby ograniczać emisję i zużycie surowców. Od samego początku należy projektować produkty w ramach obiegu zamkniętego, umożliwiając ich naprawę i ograniczając marnotrawstwo poprzez wtórne wykorzystanie. Optymalizacji powinny podlegać również procesy logistyczne i transportowe oraz edukacja konsumentów, w tym poprzez oznakowania o użytkowaniu i przetwarzaniu produktów. Dążenia firmy w kierunku neutralności muszą zostać odzwierciedlone na każdym etapie jej działalności.
Konrad Tajduś, Automotive, Industrial and Travel & Transportation Sectors Lead, Accenture w Polsce:
Świadomość proekologiczna rośnie zarówno na poziomie oczekiwań konsumentów, jak i kierownictwa przedsiębiorstw. Konieczność szybkiego wprowadzenia zasad zrównoważonego rozwoju dla wielu staje się podstawą nie tylko w ujęciu marketingowym, ale przede wszystkim w obszarze celów biznesowych. Z pomocą przychodzą tutaj narzędzia doskonale znane już z idei Przemysłu 4.0 i zrównoważonej gospodarki opartej na wiedzy, czyli sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy chmura obliczeniowa. Ich zastosowanie do celów obniżenia materiało- i energochłonności produkcji już zostało zdefiniowane w kategoriach wartości dodanej, co pomaga nadać im najwyższy priorytet. Należy podkreślić, że narzędzia w postaci zaawansowanych rozwiązań technologicznych nastawionych na poprawę efektywności ekologicznej procesów produkcyjnych są w pełni dostępne i nie wymagają dużych nakładów finansowych, aby osiągnąć znaczące efekty. Oczywiście programy transformacji ekologicznej w dużej skali wymagają nakreślenia długofalowego planu inwestycyjnego, ale strategia małych kroków powinna być stosowana wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
Krzysztof Ślęczka, CG&S Clients Cluster Lead, Accenture w Polsce:
Zmiany klimatyczne są faktem, który jak wynika z badania ma negatywny wpływ nie tylko na środowisko i warunki życia. Przekonują nas o tym przedstawiciele biznesu, którzy zauważają wymierny wpływ katastrofy klimatycznej na swoją działalność. Firmy odczuwają coraz większą presję do działań prośrodowiskowych w wielu obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Kompleksowe zmiany w organizacjach są konieczne, ale kluczowa będzie współpraca z decydentami, którzy tworzą warunki, w jakich działa biznes. Jednocześnie, 18% CEO wskazało, że nie mają jeszcze jasnych informacji, które poprowadzą ich do osiągnięcia postawionych celów klimatycznych. Coraz większy nacisk kładzie się także na zrównoważony rozwój, co obecnie wydaje się być koniecznością. Raport „Zrównoważona żywność w Polsce”, przygotowany we współpracy z ASAP, pozwolił przedstawić wyzwania ekologiczne z perspektywy konsumentów i branży spożywczej. Impulsem do rozwoju branży jest na pewno technologia. Można ją efektywnie wykorzystać w całym łańcuchu wartości, który staje się coraz bardziej cyfrowy i inteligentny m.in. dzięki technologii blockchain. Tym samym, producent może zapewnić wgląd w drogę każdego składnika od ziarna aż do stołu, a w konsumentach zbudować świadomość tego, które produkty warto wybierać. Branża spożywcza ma spory potencjał wpływu na zmiany klimatyczne np. poprzez technologie ograniczające zużycie wody czy modernizację technik upraw.
O badaniu:
Badanie „United Nations Global Compact-Accenture 2021 CEO” obejmuje ponad dziesięcioletni cykl badań w obszarze zrównoważonego biznesu. Wraz z raportem ONZ Global Compact Progress stanowi najbardziej kompleksowe z dotychczasowych badań na temat wkładu biznesu w realizację celów w obszarze zrównoważonego rozwoju. W tym wydaniu specjalnym badania CEO – stanowiącego zwieńczenie największego na świecie programu badań nad zrównoważonym rozwojem, 1232 CEO firm ze 113 krajów i 21 branż przedstawia swoje opinie na temat wkładu sektora prywatnego w działania na rzecz klimatu.
O United Nations Global Compact:
United Nations Global Compact, będąca specjalną inicjatywą Sekretarza Generalnego ONZ - jest wezwaniem skierowanym do firm na całym świecie, aby dostosowały swoje działania i strategie do dziesięciu zasad dotyczących praw człowieka, pracy, ochrony środowiska i przeciwdziałania korupcji. Naszą ambicją jest przyspieszenie i zwiększenie globalnego, zbiorowego wpływu biznesu poprzez przestrzeganie dziesięciu zasad i realizację celów w zakresie zrównoważonego rozwoju za pośrednictwem odpowiedzialnych firm i ekosystemów, które umożliwiają zmiany. Ponad 13 000 firm i 3 000 sygnatariuszy spoza świata biznesu w ponad 160 krajach oraz 69 sieci lokalnych czyni UN Global Compact największą na świecie inicjatywą na rzecz zrównoważonego rozwoju - jedno Global Compact jednoczy biznes w celu budowy lepszego świata. Aby uzyskać więcej informacji, śledź @globalcompact na mediach społecznościowych i odwiedź stronę unglobalcompact.org.
Accenture na świecie i w Polsce
Accenture jest globalną firmą, świadczącą profesjonalne usługi w zakresie technologii cyfrowych, chmury obliczeniowej i bezpieczeństwa. Dzięki szerokiemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy naszych ekspertów z ponad 40 branż oferujemy usługi w obszarach: Strategy & Consulting, Interactive, Technology i Operations przy wykorzystaniu największej na świecie sieci centrów zaawansowanych technologii i inteligentnych operacji. Zatrudniamy 624 000 pracowników, którzy w codziennej pracy wykorzystują potencjał nowych technologii i ludzkiej kreatywności, świadcząc usługi dla Klientów w ponad 120 krajach. Accenture wykorzystuje innowacje do tworzenia wartości i wspólnego sukcesu dla klientów, partnerów i społeczności. W Polsce biura Accenture mieszczą się w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu oraz Katowicach. Pracuje w nich ponad 8 600 pracowników. Odwiedź naszą stronę i dowiedz się więcej: www.accenture.com.
Komentarze