Odpowiedzialna przyszłość motoryzacji – strategia marki Jaguar na osiągnięcie neutralności węglowej
Dążenia do ograniczania emisji CO2 na terenie UE obligują producentów aut do podjęcia działań w tym kierunku. Elektryfikacja motoryzacji staje się faktem i każda marka chcąca oferować swoje samochody na terenie wspólnoty europejskiej, musi się do tego przyczynić. Za kilkanaście lat samochody elektryczne zapanują na ulicach – Plan Unii zakłada zakończenie sprzedaży aut spalinowych do 2035 roku. Marka Jaguar opracowała swoją strategię, aby uczynić użytkowanie samochodu maksymalnie ekologicznym, przy jednoczesnym zapewnieniu jeszcze lepszego prowadzenia i najlepszych wrażeń z jazdy.

Neutralność klimatyczna od 2039 roku
Marka Jaguar zamierza osiągnąć zerową emisję CO2 do 2039 roku. Standard zero carbon będzie obejmował wszystkie samochody oraz fabryki Jaguar i Land Rover. Plany uwzględniają zarówno cały łańcuch dostaw, produkty, jak i ogólną działalność firmy. Jednocześnie pełna elektromobilność będzie wprowadzana w ofercie marki. Plan rozwoju elektromobilności przyjęty przez Jaguara uwzględnia strategię Reimagine. Zakłada ona, że od 2025 roku wszystkie nowe modele marki będą elektryczne.
Pierwszy w pełni elektryczny Jaguar – model I-PACE – został zaprojektowany od podstaw, dlatego nie uznaje kompromisów koniecznych przy przerabianiu auta spalinowego na elektryka. Pozwoliło to również osiągnąć optymalny rozkład masy akumulatorów. Dzięki temu baterie Jaguara I-PACE nie zajmują miejsca w kabinie i przyczyniają się do znakomitego prowadzenia w zakrętach.
Jaguar I-PACE – “Kot” na prąd
Jaguar I-PACE to sportowy elektryczny SUV, który wykorzystuje osobne silniki dla każdej z osi. Dzięki temu może zaoferować napęd na cztery koła, w pełni zdatny do użytku na nawierzchniach nieutwardzonych. Jednak to drogi asfaltowe są naturalnym środowiskiem tego kocura. Napęd Jaguara I-PACE przenosi moc 400 KM, a silniki generują aż 696 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu model jest w stanie przyspieszać od 0 do 100 km/h w 4,8 s.
Nadwozie Jaguara I-PACE oparło się „modzie” na tworzenie elektryków z niemal całkowicie obłym przodem, który pozbawia samochód wyrazu. Rysy modelu I-PACE pozostały stanowcze i asertywne. Ostre wloty powietrza w zderzaku oraz wyraźnie zarysowany kształt atrapy chłodnicy stanowią zapewnienie o jego wysokich możliwościach drogowych, pomimo iż auto nie warczy i nie dymi.
Poza świetnym prowadzeniem samochód może zaoferować zasięg na poziomie do 470 km. Jaguar I-PACE dysponuje amumulatorami o łącznej pojemności 90 kWh. Pełne ładowanie od 0 do 100% w przydomowej ładowarce Wallbox trwa 12 h i 45 min. W ciągu godziny zyskujemy około 35 km zasięgu. Szybkie ładowarki DC o mocy 50 kW zapewniają dodatkowe 60 km co 15 minut. Maksymalna dopuszczalna moc ładowania to 104 kW.
Elektryfikacja jest widoczna również w pozostałych SUV-ach Jaguara. Model E-PACE to kompaktowy sportowy SUV, który jest dostępny w hybrydowej wersji plug-in P300e. Auto rozwija moc 309 KM i dysponuje akumulatorem o pojemności 15 kWh. Auto pozwala pokonać w trybie elektrycznym około 60 km.
Największy SUV Jaguar – model F-PACE jest także dostępny jako hybryda plug-in. Dzięki baterii 17 kWh może zapewnić zbliżony zasięg do swojego mniejszego brata. Moc tego samochodu to aż 404 KM. Zarówno jego układ przeniesienia napędu, jak i zawieszenie, zostały zestrojone dla maksymalnej satysfakcji prowadzenia. Jaguar I-PACE oraz wszystkie hybrydy Jaguara zdradzają, że marka nie porzuci swojego sportowego DNA i przyjemność z jazdy wciąż pozostanie jednym z głównych priorytetów.
Komentarze