Samorząd terytorialny jako prosument
Mały trójpak energetyczny znacząco ułatwia budowę mikroinstalacji OZE. Nowe uregulowania i dynamiczny rozwój technologii wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych jest szansą dla samorządu terytorialnego. Przede wszystkim mogą na tym skorzystać samorządy gminne. Z racji zadań realizowanych na rzecz lokalnych społeczności mają szansę stać się liderami rozwoju OZE na terenie swojego działania, jednocześnie przyczyniając się do aktywizacji mieszkańców.
![Samorząd terytorialny jako prosument Samorząd terytorialny jako prosument](Resources/ar/11751/11945/1498537367562544.jpg)
Według zapisów ustawy prosumentem jest podmiot, który produkuje energię i zużywa ją głównie na własne potrzeby, a jej nadmiar sprzedaje do sieci. Przy czym ta sprzedaż nie może stanowić głównego źródła dochodu. Ustawa definiuje również:
- mikroinstalację – instalacja odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycz- nej nie większej niż 40 kW, przyłączona do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 120 kW;
- małą instalację – instalacja odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 40 kW i nie większej niż 200 kW, przy- łączonej do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu większej niż 120 kW i nie większej niż 600 kW.
Powyższe uregulowania mają duże znaczenie w wy- korzystaniu możliwości uzyskania dofinansowania budowy instalacji OZE, a także rozliczenia zakupu i odsprzedaży energii elektrycznej.
Możliwe obszary działania
W świetle przepisów małego trójpaku oraz innych aktów prawnych regulujących działalność samorządów gminnych istnieją następujące możliwości wypełniania roli prosumenta przez samorząd gminny:
- realizacja zadań na potrzeby własne – utrzymanie obiektów komunalnych (urzędy, szkoły, przedszkola, żłobki, instytucje kultury, obiekty sportowe, mieszkania komunalne, systemy oświetlenia drogowego),
- koordynacja i współuczestnictwo w działaniach mieszkańców gminy wraz z pozyskiwaniem funduszy zewnętrznych na ten cel,
- tworzenie gminnych programów wspierania rozwoju energetyki prosumenckiej,
- edukacja i promocja wykorzystania energii pochodzącej z OZE,
- stwarzanie warunków do rozwoju sieci energetycznych – gminne plany zaopatrzenia w energię i ciepło.
Oczywiście nie jest to zamknięty katalog i każda gmina w miarę swoich możliwości i uwarunkowań lokalnych może realizować tego typu przedsięwzięcia w sposób wykraczający poza wskazane formy.
Gmina jako prosumentem może działać poprzez różne formy prawne: poprzez spółkę prawa handlowego, wspólnotę mieszkaniową, spółdzielnię, jako koordynator projektu, w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Przeczytaj więcej w magazynie Energetyka Cieplna i Zawodowa nr 5/2014 r.