Nagroda SAP Quality Awards przyznana PGE
PGE Polska Grupa Energetyczna została uhonorowana prestiżową, złotą nagrodą SAP Quality Awards w kategorii Business Transformation dla Europy Środkowo-Wschodniej
Efektywna organizacja
- Główna korzyść, jaką obserwujemy po wprowadzeniu systemu to poprawa efektywności organizacji. Ponadto nowy system zwiększa przejrzystość procesów zachodzących w Grupie PGE i pozwala na dostęp w czasie rzeczywistym do spójnych informacji zarządczych, co w rezultacie przyspiesza podejmowanie decyzji – mówi Magdalena Bartoś, dyrektor zarządzająca ds. ekonomiczno-finansowych PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
W ramach działań zmierzających do standaryzacji oraz ujednolicenia architektury informatycznej PGE zdecydowało o wdrożeniu jednego wspólnego systemu. Jego zakres funkcjonalny obejmuje zagadnienia dwóch obszarów biznesowych – rachunkowości i logistyki (rachunkowość finansowa, zarządzanie środkami pieniężnymi, zarządzanie środkami trwałymi, kontroling, gospodarka materiałowa, sprzedaż i zarządzanie nieruchomościami) oraz zarządzania kapitałem ludzkim (administracja kadrami, rozliczenie wynagrodzeń, struktura organizacyjna, czas pracy oraz samoobsługa pracownicza i menadżerska). Skala i złożoność projektu czynią go historycznie jednym z największych tego typu przedsięwzięć w Polsce.
System SAP
- Centralny system SAP zastąpił już ponad 200 lokalnych aplikacji, a docelowo liczba ta przekroczy 300. Wdrożenie SAP przyczyniło się do postępu centralizacji usług IT dla Grupy w wyspecjalizowanej spółce PGE Systemy. Koncentracja zasobów na rozwoju wspólnej, centralnej platformy pozwala na wzrost efektywności i jakości świadczonych usług IT. Osiągnięty dzięki wdrożeniu poziom spójności procesów biznesowych w Grupie umożliwia uruchamianie nowych biznesowych usług wspólnych w obszarach rachunkowości, kadr i płac – tłumaczy Tomasz Nieradko, wiceprezes zarządu PGE Systemy.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu była Spółka PGE Systemy, zapewniająca usługi IT w Grupie Kapitałowej PGE. Partnerami we wdrożeniu były firmy: Accenture, światowy lider w zakresie doradztwa, technologii i outsourcingu oraz SID Group.
- W trakcie realizacji programu napotkaliśmy na wiele wyzwań, począwszy od tych organizacyjnych, przez wypracowanie rozwiązania spójnego dla Grupy Kapitałowej, aż po skuteczne przeprowadzenie organizacji przez zmianę. Dzięki współpracy i zaangażowaniu zespołu z powodzeniem zrealizowaliśmy założone cele. Wdrożenie systemu SAP w PGE stanowi platformę do systemowego zarządzania procesami – mówi Kamila Wilanowska, Dyrektor Biura Programu SAP w PGE Polskiej Grupie Energetycznej.
Skala programu
- Program wdrożenia SAP w Grupie PGE z pewnością wyróżniał się skalą: liczbą procesów, użytkowników i zakresem standaryzacji i zmian organizacyjnych. Łącznie prace objęły 8 spółek i 40 oddziałów, a z systemu korzysta ponad 8500 użytkowników. Kluczowym wyzwaniem w pierwszej fazie było opracowanie koncepcji biznesowej nowego, wspólnego rozwiązania dla całej Grupy Kapitałowej PGE, tak zwanej Koncepcji Wzorca. Biorąc pod uwagę różnorodność działalności spółek Grupy, a także liczbę procesów biznesowych objętych wdrożeniem, sukces tego zadania stanowił o powodzeniu dalszych prac – podkreśla Jacek Borek, dyrektor odpowiedzialny za rozwiązania Technology w Accenture.
Źródło i fot.: PGE GK