AGH Solar Boat: Wiosenne postępy w projekcie
Wiosna okazuje się być wyjątkowo pracowitą porą dla wszystkich członków AGH Solar Boat Team. Postanowili wobec tego dokonać podsumowania najistotniejszych rzeczy, które wydarzyły się na przestrzeni ostatnich dni. W celu rzetelnego przedstawienia faktów, rozmawiali o tym z konstruktorami i elektrykami.

5 maja na Akademii Górniczo-Hutniczej odbyła się 53. Konferencja Kół Naukowych Pionu Hutniczego, na której nie mogło zabraknąć przedstawicieliprojektu. Koordynatorki – Anna Popiołek oraz Agata Halińska zdobyły 3. miejsce w Sekcji Przedsiębiorczości, Jakości, Zarządzania i Finansów, wygłaszając referat o kompleksowej organizacji pracy w projekcie. Natomiast w sekcji Energetyki i Techniki Cieplnej zwyciężył konstruktor Kacper Kubica, przedstawiając projekt hydroskrzydeł (ang. foils). Zapytany o tematykę swojej prezentacji odpowiedział: Po co pływać skoro można latać? Dlatego nasza łódź będzie miała hydroskrzydła. Nie różnią się one niczym od tych samolotowych, poza tym że są przyczepione od spodu do płetw motorówki. Woda jest tysiąc razy gęstsza od powietrza, dlatego wystarczy prędkość 4 m/s, aby wynieść kadłub ponad wodę. Kluczowe jest zaprojektowanie i zbudowanie skrzydeł o odpowiedniej powierzchni i kształcie. Po drugie trzeba sterować kątem nachylenia skrzydeł, aby wygenerować wystarczająco dużą siłę nośną do wyniesienia kadłuba, jednocześnie nie zwiększając zbytnio oporu – Kacper Kubica.
Wycieczka do stoczni jachtowej
Przedstawiciele zespołu zostali również zaproszeni do stoczni jachtowej Delphia Yachts, gdzie mogli z bliska przyjrzeć się procesom powstawania znanych na całym świecie jachtów. Podczas profesjonalnej prezentacji zadawali wiele pytań, a uzyskane odpowiedzi okazały się być kluczowe dla dalszych procesów powstawania łodzi. Tak o samym wyjeździe mówi jeden z uczestników – Daniel Gut: Przyjechaliśmy na zaproszenie stoczni Delphia Yachts, która jest jedną z największych i najnowocześniejszych w Europie. Wykorzystuje się tam technikę infuzji, którą także mamy zamiar zastosować, więc mogliśmy zobaczyć jak robią to profesjonaliści. Oprowadzono nas po zakładzie, gdzie mogliśmy porozmawiać z kierownikiem produkcji. Przedstawiciele stoczni udzielili nam wielu praktycznych porad, a także informacji dotyczących przekładek, które planujemy wdrożyć w naszym projekcie. Otrzymaliśmy także kilka próbek oraz przekładek, które będą pomocne przy wyborze tej najbardziej optymalnej.
Więcej www.solarboat.agh.edu.pl
Fot. Dawid Bała