Partner serwisu
04 kwietnia 2018

Regulamin rynku mocy zatwierdzony przez Prezesa URE

Kategoria: Aktualności

30 marca 2018 r. Prezes URE wydał decyzję zatwierdzającą regulamin rynku mocy po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego oraz po otrzymaniu postanowienia ministra energii z 29 marca br. uzgadniającego Regulamin rynku mocy.

Regulamin rynku mocy zatwierdzony przez Prezesa URE

Zatwierdzony regulamin zawiera szczegółowe warunki współpracy PSE S.A. z pozostałymi uczestnikami rynku mocy. Regulamin zawiera wytyczne dot. planu działalności w przypadku składania wniosku o rejestrację jednostki redukcji zapotrzebowania planowanej, określa terminy na uzupełnienie braków formalnych wniosku o rejestrację, przewiduje szczegółowy tryb rozpatrywania reklamacji, a także zawiera wzór umowy mocowej.

Komunikat Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

Ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy zostały rozszerzone kompetencje Prezesa URE o m.in. o obowiązek zatwierdzenia, w drodze decyzji, w uzgodnieniu z ministrem właściwym ds. energii, regulaminu rynku mocy (art. 84 ust. 3 w zw. z art. 93 ust. 2).

Proces zatwierdzania regulaminu poprzedziły konsultacje projektu regulaminu rynku mocy, prowadzone przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. (dalej „PSE S.A.”) z uczestnikami rynku. Następnie, stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy o rynku mocy PSE S.A. przedłożyły do zatwierdzenia Prezesowi URE, w dniu 28 lutego 2018 r., projekt regulaminu rynku mocy.Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, w tym po otrzymaniu postanowienia Ministra Energii z dnia 29 marca 2018 r. uzgadniającego regulamin rynku mocy, Prezes URE w dniu 30 marca 2018 r. wydał decyzję zatwierdzającą ww. regulamin.

PSE S.A. pismem z dnia 30 marca 2018 r. zrzekły się prawa do wniesienia odwołania od decyzji zatwierdzającej regulamin, tym samym stała się ona ostateczna i prawomocna.

Zatwierdzony regulamin zawiera szczegółowe warunki współpracy PSE S.A. z pozostałymi uczestnikami rynku mocy, o których mowa w art. 83 ustawy o rynku mocy oraz wypełnia postanowienia art. 12 ust. pkt 4 ustawy dotyczącego wytycznych co do planu działalności w przypadku składania wniosku o rejestrację jednostki redukcji zapotrzebowania planowanej, a także dyspozycję art. 13 ust. 1 ustawy, przewidującą termin na uzupełnienie braków formalnych wniosku o rejestrację. Ponadto Regulaminu czyni zadość wymogom art. 42 ust. 2 ustawy o rynku mocy w postaci załącznika nr 11 będącego wzorem umowy mocowej o charakterze przewidzianym tą ustawą (trójstronność). Zgodnie z art. 80 ustawy o rynku mocy, regulamin przewiduje także szczegółowy tryb rozpatrywania reklamacji.

Zgodnie z postanowieniami art. 94 ust. 1 ustawy o rynku mocy w dniu 3 kwietnia 2018 r. rozpoczyna się proces certyfikacji ogólnej do której obowiązek przystąpienia mają wszyscy właściciele jednostek fizycznych wytwórczych istniejących, których moc osiągalna brutto jest nie mniejsza niż 2 MW (art. 11 ustawy o rynku mocy). Do certyfikacji ogólnej może zostać zgłoszona jednostka fizyczna wytwórcza planowana, jednostka fizyczna redukcji zapotrzebowania z generacją wewnętrzną oraz bez generacji wewnętrznej (istniejąca lub planowana) bez względu na wielkość mocy osiągalnej, z zastrzeżeniem, że w takim przypadku – by kontynuować uczestnictwo w rynku mocy – konieczna jest agregacja tych jednostek do mocy powyżej 2 MW na etapie certyfikacji do aukcji. Warto także przypomnieć, że wzięcie udziału w certyfikacji ogólnej wszystkich innych jednostek, jest tylko ich uprawnieniem, jednak bez tego działania podmioty te nie będą mogły wziąć udziału w dalszych procesach rynku mocy.

Proces certyfikacji ogólnej

Certyfikacja ogólna w roku 2018 rozpoczyna się 3 kwietnia i kończy 29 maja. Dzieli się na cztery procesy:
1. Proces składania wniosków – w terminie od dnia 3 kwietnia do dnia 12 kwietnia włącznie.
W tym czasie użytkownicy składają wnioski o wpis do rejestru.
2. Proces oceny wniosków – do 1 maja 2018 r. W ramach tego procesu dokonywana jest weryfikacja złożonych wniosków.
3. Proces uzupełnień wniosków - dotyczy tylko wniosków wezwanych do uzupełnienia lub usunięcia stwierdzonych wad lub braków (wnioski, które nie spełnią wymogów określonych w art. 12 ust. 2 lub 5 ustawy o rynku mocy). W procesie tym wnioskodawca uzupełnia/poprawia wcześniej złożony wniosek. Proces uzupełnień kończy się wpisem do rejestru lub odrzuceniem wniosku.
4. Proces reklamacyjny - po odrzuceniu wniosku, wnioskodawca może (ale nie musi) złożyć reklamację, która jest następnie rozpatrywana przez PSE S.A. Rozpatrzenie reklamacji następuje najpóźniej w okresie od 22 maja 2018 r. do 29 maja 2018 r. Dotyczy tylko odrzuconych wniosków.

W przypadku sporów co do prowadzonego procesu, podmiot biorący udział w certyfikacji, po uprzednim wyczerpaniu trybu reklamacji, który został zawarty w regulaminie rynku mocy, może złożyć do Prezesa URE wniosek o rozstrzygnięcie, w drodze decyzji, spraw spornych dotyczących procesów certyfikacji, w zakresie:

a ) odmowy wpisu jednostki fizycznej do rejestru przez operatora,
b) odmowy wydania certyfikatu przez operatora lub wydania certyfikatu z parametrami odbiegającymi od tych, których dotyczył wniosek certyfikację,
c) nierównego traktowania właścicieli jednostek fizycznych lub podmiotów przez nich upoważnionych, lub dostawców mocy,
d) prowadzenia przez PSE S.A. procesów certyfikacji niezgodnie z przepisami lub regulaminem rynku mocy.

Prezes URE zwraca uwagę na regulację zawartą art. 23 pkt 1 ustawy o rynku mocy, zgodnie z którą w aukcji głównej mogą wziąć udział te jednostki fizyczne wchodzące w skład danej jednostki rynku mocy, które, na etapie certyfikacji ogólnej zgłoszono do udziału w aukcji głównej lub jednej, lub większej liczbie aukcji dodatkowych następujących bezpośrednio po prowadzonym procesie certyfikacji ogólnej.
W przypadku braku takiego zgłoszenia jednostka będzie uprawniona, po pozytywnym zakończeniu procesu certyfikacji ogólnej, jedynie do udziału w rynku wtórnym w odniesieniu do okresu dostaw, którego dotyczyła dana certyfikacja. Jednostka taka nie będzie mogła wziąć udziału w aukcji głównej.

Wskazanie zamiaru uczestniczenia w aukcji głównej lub aukcjach dodatkowych nie rodzi obowiązku wzięcia udziału w aukcji - jest to tylko deklaracja. Tak więc ostateczną decyzję co do uczestnictwa w aukcji można podjąć w późniejszym czasie.

Stosowanie do postanowień art. 16 ust. 2 pkt 3 ustawy o rynku mocy w skład jednostki rynku mocy na dany rok dostaw nie może wchodzić jednostka fizyczna, w odniesieniu do której wytwórca lub odbiorca energii elektrycznej będzie w danym roku świadczył na rzecz operatora usługę określoną w instrukcji,o której mowa w art. 9g ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, o charakterze świadczenia i wynagradzania zbliżonym do obowiązku mocowego na rynku mocy.

Lista usług została ogłoszona przez Prezesa URE w Biuletynie Informacji Publicznej.

Prezes URE informuje, iż usługi określone w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej o charakterze świadczenia i wynagradzania zbliżonym do obowiązku mocowego na rynku mocy zostały również wymienione w Ocenie Skutków Regulacji (dalej „OSR”) ustawy o rynku mocy i stosownie do zapisów OSR zostaną usunięte lub odpowiednio zmodyfikowane przed rozpoczęciem pierwszego roku dostaw: „Począwszy od pierwszego roku dostaw na rynku mocy, co do zasady nie ma potrzeby kontynuowania tych mechanizmów w obecnej formie. Mechanizmy mogą stać się nadmiarowe, a tym samym zostaną usunięte lub zostaną odpowiednio dostosowane…”.

Podmioty zobowiązane do udziału w certyfikacji ogólnej, które aktualnie świadczą ww. usługi, powinny zwrócić szczególną uwagę na ww. zapisy OSR.

Prezes URE zwraca uwagę, iż nieprzystąpienie do certyfikacji ogólnej podmiotów, o których mowa w art. 11 ustawy o rynku mocy (właściciele jednostek fizycznych wytwórczych istniejących których moc osiągalna brutto jest nie mniejsza niż 2 MW) podlega karze pieniężnej.

Stosownie do art. 85 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o rynku mocy karze pieniężnej podlega ten, kto:
- nie wykonuje obowiązku przystąpienia do certyfikacji ogólnej czyli właściciel jednostki fizycznej wytwórczej istniejącej, której moc osiągalna brutto jest nie mniejsza niż 2 MW, jeśli nie przystąpił do certyfikacji ogólnej,
- w certyfikacji przekazuje dane lub informacje nieprawdziwe lub niepełne;
- w certyfikacji dopuścił się zachowania niezgodnego z przepisami prawa lub regulaminem rynku mocy.

Karę pieniężną wymierza Prezes URE, jej wysokość nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roju podatkowym, a jeżeli kara pieniężna wymierzana jest przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

źródło: ure.gov.pl
fot. 123rf.com
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ